fredag 8 mars 2013

Fredagsmys

Idag är det fredag! Nu innebär inte fredag och helg kanske ledighet och avkoppling för en kycklingskötare, men det är ändå dax för mys! Dottern fyller år och har lovat middag, DEN arbetsfördelningen gillar jag. Kycklingarna har fått omvårdnad under förmiddagen, nu på eftermiddagen tar jag mig friheten att nyttja vädret, en promenad med hundarna och en spring tur med Pålle! En äldre lantbrukare sa en gång tilll mig, att som bonde är du fri men aldrig ledig. Det stämmer så bra! Friheten att själv planera det som ska göras, men aldrig ledig ifrån detsamma.
Springtur med Pålle ja, vi är inte alltid överrens om takt och steg, herrn och jag, men idag gick det riktigt bra! 8 km avverkade vi plus 1 km warm-up och cool down, som det så vackert heter. 8 km kan låta mycket för en del, men i mitt tempo, som inte är inmponerande snabbt, skulle nog de flesta hänga med.. Ändå känner jag mig rikitgt nöjd efteråt, om än kall om låren, minus 4 grader visar termometern på.


Klockan börjar nu närma sig dygnets slut, en sista godnattrunda hos kycklingarna för att kontrollera att alla har mat, vatten och värme, hundarna får föja med, inte in i stallarna, men väl till dessa, och dagens värv är utfört.
//Anita

1 kommentar :

  1. Blev först lite undrande. Har aldrig hört dig kalla mannen för Pålle tidigare men inser att du kallar honom för Bonden i ett senare inlägg varför jag fattar att det är ett missförstånd....

    SvaraRadera