torsdag 14 mars 2013

Prov och intervaller


Idag har det varit salmonellaprovtagning i stallarna. För den oinvigde kan jag berätta, att svensk kyckling är salmonellafri, och för att kunna verifiera det, måste den som är djuransvarig ta prov som skickas för analys. Det är inte speciellt kompliceras men det krävs noggrannhet och renlighet. Inte bara vid provtagningen, utan alltid. Hela miljön runt våra kycklingar, från golv till tak, foder, vatten och skötare, allt ska vara rent och smittfritt. Råttor, möss och fåglar äga ej tillträde till kycklingarnas hem, med undantag av kycklingarna själva förstås. Så nu är proverna skickade och svar inväntas. När jag ändå trampar runt i alla hus, passar jag på att kontrollera alla fläktar och att ventilationen fungerar som den ska. Ventilationen ja, det är en komplicerad historia. Ibland funderar jag på om det råder alldeles egna fysikaliska lagar hos kycklingarna. För du kan ställa in fläktar, till- och frånluft på exakt samma sätt i två identiska byggnader, men ändå få olika resultat gällande ventilationen. Förklara det den som kan!

Nu ska jag ta med mig vovvarna ut, om det är varmare än -5 är det dags för ett intervallpass, om det är kallare blir det promenad och intervallerna utförs på springbandet.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar