tisdag 12 mars 2013

Morgonstund

Vintervy
Att vara kyklingbonde innebär oftast att jobba även helg. Kyla och vinter underlättar inte direkt förutsättningarna... Ingen kan påstå att jag glatt kastar mig ur sängen när klockan ringer, men väl nere hos djuren flyter allt.  En skruv som gått sönder ska lagas, fodermängd kontrolleras, och under min runda inne i det varma sköna huset funderar jag mycket. Eftersom vädret är underbart, trots kyla, och skaren ligger tjock ute på fälten kommer jag på den strålande ide´n att jag ska tag dagens löp-pass på snön! Men först måste fåren få mat, jag har med mig Kelpien som medhjälpare.    

Kelpie i lastmaskin, här har vi fin utsikt, och bra kontroll över allt som händer utanför.



Vi åker ner med lastmaskinen, hon sköter sitt jobb, d.v.s håller undan djuren meddans jag ställer in nya foderbalar. Det går så mycket fortare när hunden är med, dessutom skriker hundarna när det är jobb på gång. Tänk om barnen kunde stå i hallen och hoppa "välj mig, välj mig, jag vill jobba".....:-)
Väl ute på skaren inser jag, att även om ide´n var bra, är det 17 så svårt. Bitvis går det att springa, bitvis går ena eller andra foten igenom... Efter 4,5 km ger jag upp, gå på skaren fungerar, men att springa, nja, ett bra försök kan man sammanfatta äventyret med! Hundarna var dock nöjda, de hade inga problem med att hålla sig uppe på skaren...

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar