fredag 5 april 2013

En bondes vårkänslor!

Solen skiner och det är härliga dagar, temperaturen kryper upp till 6 grader, det känns som om våren är på gång. Nu får bönderna vårkänslor. Nu kommer alla maskiner fram, såmaskin, harv och kultivator, alla maskiner ska gås igenom och ses över, snart kommer bråda tider. Föregående höst var som bekant blöt, den planerade höstsådden uteblev till stor det, och det som inte gjordes då får göras nu. Fast när jag tar min morgonpromenad över snötäckta åkrar och skaren bär både hundar och mig ( i alla fall att gå på) då känns det fortfarande som om det är en stund kvar.

I påskhelgen tog vi med oss de som varit med och lastat in kycklingar och åt en lunch. Som vanligt förhörde jag mig om varifrån kycklingen kom, innan jag bestämde mig för vad jag skulle äta. Jodå, den var svensk, men varifrån i Sverige kunde man inte säga, däremot från vilket företag råvaran köptes. Med det var jag nöjd. Jag hade tänkt att skriva en rekommendation, eftersom maten var god.
Efter lite undersökande journalistik visar det sig, att kycklingen kom från Baltikum! Jag vill ha en valmöjlighet, och jag tycker inte om att känna mig lurad, så rekommendationen uteblir.
Däremot kan jag rekommendera en maträtt jag åstakom igår, efter att jag först ridit Pålle en tur och sedan tagit hundarna på en löprunda à 6 km ( ok, det lät oerhört energiskt, men faktiskt sant)

Rätten var lättlagad det gillar jag
Skrubba ca 500 g potatis, lägg på plåt med bakplåtspapper, ringla över olivolja. Rosta i ugnen 25-30 min. Lägg kycklingfiléer i ugnsfast  forn, bred på en röra bestående av Ajvar Reilish, 2 dl, saft och skal från 0,5 citron, 2 pressade vitlöksklyftor samt lite salt och peppar. Ställ in i ugnen ca 20 min.
Skär 1 gul paprika, gula körsbärstomater, salladslök, 1 knippe sparris ( kokad tre minuter i lättsaltat vatten) 1 mango samt små bollar av Mozzarellaost. Tillsätt den rostade potatisen till salladen. Ät och njut!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar