tisdag 9 april 2013

Vår, vart tog du vägen?

Hej Allihopa. Det var ett tag sedan jag skrev några rader, har haft fullt upp med annat. Tänk att det är den 9e April och i Blekinge i södra Sverige ligger det lite snöhögar här och var, helt otroligt vi som brukar ha vår bruket över, i år har det inte ens börjat, fast det stora bekymret är jordgubbarna, kommer de bli klara till midsommar? ja det är frågan ska det inte bli en drastisk ändring mycket snart så blir det nog ont om gubbarna. Jag odlar ju jordgubbar i växthus och där börjar det nätt och jämt att blomma och det är också väldigt sent. Vi får vänta och se och hoppas på att våren snart gör sin entré. Sist skrev jag i mitt inlägg om Matlandet Sveriges prisutdelning, då var jag väldigt upprör och kände mig kränkt och tyckte det var ett hån emot oss svenska bönder, men efterhand som tiden gått så är jag precis like upprörd nu och känner exakt likadant som jag gjorde i september ifjol, jag har fortfarande svårt att smälta det hela. Jag skrev ju ett brev till Anders Källström och Eskil Erlandsson. Anders svarade mig efter lång tid, hans svar kan jag sammanfatta enkelt, Luddigt Skitsnack. Han skriver att juryn vill bryta svensk livsmedelsproduktions negativa trend, vilket de verkligen gjorde, de klöv den rakt av på mitten, han skriver att de vill uppmärksamma nytänkande livsmedelsföretag som verkar på en växande marknad.Då undrar jag vad ska man göra för att synas , jag trodde det räckte med att producera bra, nyttiga råvaror av bästa kvalitet, men tydligen är det ok att äta mat fylld med antibiotika, bara man är nytänkande och har en trevlig förpackning. Anders skriver att det inte är ett krav att alla råvaror ska vara från Sverige, om inte varför är priset till för att främja svensk primärproduktion? vår Vd skriver också lite om själva företaget Qibbla Halal att de köper svenskt kött för 50 milj, ifrån bla Scan, Närkes Slakteri och Skåne Fågel. Frågan är då hur mycket köper de för totalt? Han fortsätter med att LRF är givetvis väl medvetna om skillnader som finns i djurskyddslagstiftningen, antibiotika-användning, miljöhänsyn mm som finns mellan svensk produktion och andra länder, alltså det var ingen tabbe utan en väl genomtänkt nominering, och det gör knappast saken bättre för mig. Han fortsätter med lite politiskt dösnack, att han förstår hur jag känner det och att jag reagerar på detta viset, men jag tror faktiskt inte att han gör det, jag som svensk livsmedelsproducent tampas varje dag med att producera en vara av högsta kvalitet, med alla myndigheters krav, kontrollanter och högar med papper, jag får ingen äcklig hög lön i brevlådan den 25e varje månad för att jag har medverkat och kränkt en hel yrkeskår. Anders Källström menar att med detta pris kommer fler företagare se nya möjligheter men jag tror inte det, det tillhör ju inte vår kultur och att importera halalslaktatkött från andra länder tar nog emot, såg en program på tv där de halaslaktade nötboskap i England, det var utan bedövning vill jag lova, något av det grymaste jag sett i mitt liv, att halalslakta i Sverige är väl ok när det sker med full bedövning så det går rätt till, frågan är om det verkligen gör det? Detta var en sammanfattning av svaret jag fick, svar från vår Landsbyggsminister väntar jag fortfarande på men inget är som väntans tider. Tycker det dålig stil att bara nonchalerar man har kanske kommit lite fel om man dissar dom man representerar och ska jobba för. Ett alternativ är kanske att han tog pappaledigt trots allt, smart i så fall Har uppmärksammat vår nya bloggare, en mycket mera hängiven bloggare än jag, kul att slippa vara ensam om att uppehålla denna blogg, men det finns fler som vi väntar på ska göra sina debuter så jag kanske kan dra mig tillbaka. Några rader blev det ju i alla fall, nu måsta jag fortsätta dansa vårdansen!!! Om nu Eskil helt plötsligt får för sig att ta kontakt med verkligheten och dom som finns här ute och svara på mitt brev ,så lovar jag återkommer genast med det svaret. Hejsan, Svejsan!!!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar