onsdag 17 april 2013

Våren har kommit!


Våren är här, och oj så mycket lättare det går! I måndags var Bästa M här! M är en sådan där härlig människa, det sitter aldrig fast. Vi har talat så länge o att träffas, men ni vet, allt kommer emellan. M bor i Stockholm, där hon har man, barn, heltidsjobb och ….häst. nåväl, måndag var en ledig dag för M, så var vore då inte bättre än att komma på besök, prova Vackra Svarten, och med sig tar man då, naturligtvis sin häst! Just måndag låg våren i startgropen, det regnade, ett mindre härligt vårregn… Ett regn hindrar vare sig mig eller M, vi hade en fantastisk dag med ridning både i ridhus och en lång tur på mer eller mindre snösmälta vägar!
Det är inte lkättt att fotografera i ridhus, men här är M och Svarten!

Vackra Svarten var den som var mest tveksam till upplägget, han försökte vända hemåt ett par gånger. Men när två kompisar som inte har träffats på ett tag strålar samman ja då har ingen vare sig tid eller intresse av sådana protester, så han fick gå hela rundan, med oss tjattrande över hans huvud. Jag fick en bild av Piff och Puff, och vad mycket som hann avhandlas på den ridturen!  Gårdagenslöp träning för min (och Svartens) del blev intervaller, 400*10, den här gången gick det betydligt bättre än föregående, nu börjar han fatta galoppen, eller i alla fall traven.

Kycklingarna här i stallarna växer så det knakar. Den här kullen artar sig riktigt bra, jag står nu inför den angenäma uppgiften att tillverka ett foder som innehåller något mindre energi, ett s.k. svagare foder än normfoder.  Det här med foder är en hel vetenskap. Tänk om jag hade varit tvungen att fodra mina barn lika noga som jag fodrar dessa kycklingar. Jag har ärligt talat ingen aning om vilka värden för olika aminosyror barn behöver vid vilka åldrar. Nu tror jag i och för sig att vi generellt HAR bättre koll på vad våra djur behöver än vad våra barn behöver, om vi ser till mikroämnen.  Det innebär inte ett barn inte får det de behöver vi bara inte vet vilka behov som behöver uppfyllas. Det är tur att vi kommer långt, för att inte säga hela vägen fram med husmanskost!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar