onsdag 1 maj 2013

Arbetande hundar


I dagarna två har hundarna jobbat. Och oj vad de gillar att jobba! Det är möjligt att Busa inte håller måttet som tävlingshund men oj, vilken arbetshund. Vi har skiljt ifrån slakttackor, och lastat på dessa på slaktbilen. Hon är totalt orädd, observant, snabb men inte stressad, har tryck utan att känna behov av att bita. Hon lyssnar, lyder (Tack Lilla M) och jobbar på Då blir man glad! Och lite fundersam, är det inte meningen att tävlingarna ska spegla verkligheten? Att en bra arbetshund ska placera sig bra på tävling, och en bra tävlingshund ska göra ett bra jobb i verkliga livet? Hur nu verkligheten ser ut, det kan naturligtvis variera mellan gårdar och företag.
Busa och Eddie passar fåren, som är utsläppta en stund.
 
Igår blåste det storm, vårvindar friskare än friskast kan man säga. Jag tänkte ändå ta en träningstur på Vackra Svarten, men ack vad jag bedrog mig. Lagom när Svarten var sadlad, framskrittad och jag skulle sitta upp, ringer telefonen, ett nytt recept behövs. Det var bara att sadla av och släppa ut i hagen igen. Svarten var med förvånad än ledsen, han har inte riktigt samma arbetsvilja som hundarna
Vackre Svarten är nöjd med hö i hagen istället för arbete under ryttare.


Idag är det dags för nästa träningspass med Nya Coachen. Jag har gjort läxan, och det känns bra. En dags intervallträning på löpbandet, med fyra upprepningar, varje snabbjobb en kilometer i ett tempo av 13km/h. Ett pass med terränglöpning, åtta kilometer. Vi får se vad coachen säger. Göteborgsvarvet närmar sig med stormsteg, och jag har inte varit så otränad de andra gångerna inför varvet. Vi får se, det lär finnas ett taxibolag på plats som i sinreklam lovar att ” om du springer 7 km tar vi dig grattis och diskret i mål.” Och 7 km klarar jag, det är alltid bra att ha en nödlösning! Inför varvet kommer en gratistidning, Ett nummer av Aktiv träning. Tidningens matrekommendation är Kyckling med sesamfrö.  Jag citerar: ” Kyckling och sesamfrö passar nämligen perfekt ihop.” ”Kycklingens högvärdiga protein påverkar nämligen sesamfröna så att deras innehåll av mineraler tas upp effektivare i kroppen.”   Och därmed var middagsplaneringen klar, om någon vill ha receptet, lägg in en kommentar så ordnar jag det.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar