torsdag 23 maj 2013

Entropi


Det är något fel på mitt skrivbord. Det måste det vara, för alla papper samlas i oorganiserade högar, och jag har ingen aning om var det ena eller det andra befinner sig. Jo, jag har ganska bra koll på vad som finns på mitt skrivbord, men inte var. Det är alltid något som ska göras, just som jag påbörjar städningen och organiserandet, ett nytt recept som ska optimeras, en skrivelse som ska in till någon myndighet, ett mail som måste besvaras. Och vips har oordningen blivit ytterligare några papper större . Varje eftermiddag går min tanke till nästkommande dag, i morgon, DÅ ska jag städa upp, sätta alla papper i de pärmar de hör hemma, gå igenom den obligatoriska ”Att-göra” listan och förhoppningsvis bocka av ett par saker jag gjort, och med all säkerhet skriva till en del saker jag måste göra. Men varför skjuta upp till imorgon, det är väl lika bra att börja nu. Jag kan bara konstatera, att på mitt skrivbord lyder Entropi, som enligt Termodynamikens andra huvudregel säger att ”naturens riktning är att öka oordningen”. Så det är bara att försöka motarbeta en av naturens lagar.

2 kommentarer :

  1. Du vet väl att det finns ett sätt att komma undan den lagen om att oordningen ständigt ökar? Om en yttre kraft påverkar systemet kan entropin minska och ordningen öka :) tänkvärt

    SvaraRadera