fredag 12 juli 2013

Sömn

Sömn är viktigt, det vet vi alla. Under tiden vi sover bearbetar hjärnan intryck, och kroppen reparerar skador. Coachen Leila rekommenderar minst 6,5 timmar sömn per natt. Så vad gör man då, när hjärnan snurrar och surrar, och sömnen vägrar att infinna sig? Ibland hjälper ett glas mjölk, eller att ge upp sömnen en stund och läsa, eller.....
Igår var en sådan natt. Det var svårt att somna in, och jag vaknade flera gånger. Ett larm gick på natten, vid fyra, och efter det var det helt omöjligt att sova mer. Jag låg och funderade på hur jag skulle hinna med fredagens sysslor, OCH springa veckans intervallpass, och helst också rida Svarten (som nu är blekt av solen till en mer brunsvart nyans.) Vid fem gav jag upp, jag kokade en kopp the, tåt en banan och tittade efter vilken intervall jag skulle springa.
2 km uppvärmning, 4x60 meter snabbt med 60 meters vila emellan, 6 x 3 minuter i 4.50-5.10 km/h tempo, samt 2 km nedvarvning. Plus 20 minuter styrketräning. Löpningen utfördes, luft och temperatur var perfekt, och oj vad jag kände mig duktig efteråt! Styrketräningen däremot, ja den har jag tillgodo. När löpningen var avklarad var det dax att kontrollera att alla kycklingar fått mat och att allt fungerade som det skulle, och efter det var det dax att mata bina med sockerlösning. Det verkar otroligt att det behövs i stots linden surrar det som om det bor en helikopter i den, nog finns det gott om mat ändå?
Tack vare den tidiga starten hann jag både löpträna och rida, samt de flesta av de sysslor jag tänkt mig. I natt tror jag inte hjärnan orkar surra alls, John Blund är på ingång

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar