fredag 16 augusti 2013

Dagen före

Nu har vi nya kycklingar i stallarna. Den här gången kom de sent på kvällen, så det blir nattskift för att se till att de har det bra. Men det kanske är bra, då kan jag vara förberedd för nästa nattvak, för i morgon är det dax. Dags för ett gäng att springa midnattsloppet.  Det är manfall på deltagare, tur att man har gott om ungar som kan ställs upp och springa. Ungarna och deras kompisar, får se hur bra de springer!  Inte hur snabbt, bara att ställa upp med så kort varsel är bra! Och vi ska ha kul, vi ska synas före och efter själva loppet i våra gula tröjor.
Nästa vecka börjar jag träna för Stockholm halvmaraton, jag ligger lite efter gällande distans, men jag är inte så,orolig, till skillnad från Göteborgsvarvet är risken för värmeslag relativt liten, och Stockholm ska vara plattare..

Idag har jag samlat ihop fåren och tränat hundarna. Jag är mer än sugen att prova lilla Huga Boss, den enda valpen som är kvar, men stålsatte mig, jag ska i alla fall ha ett koppel på honom, eller ännu hellre en lina, när jag låter honom möta fåren för första gången. Idag fick han snällt sitta i bilen. Men Lizzie gjorde ett toppenjobb idag, jag måste anmäla oss till tävling om inte annat för att träna mer. Hon är en gulddam min Lizzie! Vi tränade delning och oj vad hon kan hålla en grupp får! Så förutseende, så stark mot djuren, och med en enorm djurkänsla! Här kommer några bilder, en tacka som inte riktigt vill foga sig till resten av gänget, blir milt övertalad.

 

Idag blev middagen ( återigen) kvällsmat ( dvs sen, riktigt sen)  med grillade kycklingfiléer grillade i mörkret. Det märks att det blivit höst. Jag delade filéerna på höjden, så att de blev hälften så tjocka, och kryddade med salt, nymald grillkrydda och franska örter. Till det serverades kall sås bestående av Creme Fraische, Sweet  chili, och en skvätt lingon vinäger, klyftpotatis tillsammans med grönsallad, paprika, tomat, salladslök och melon. Undrar om det var årets sista grillning? Efterrätten bestod av egenplockade blåbär, vaniljsås med lite digestivekex krossad över, och björnbär som dekoration, även de plockade här.


Efterrätten åts medan vi pratade dvärgbandmask, eftersom den enda räv som hittats i Sverige, smittad av den masken, fanns i Katrineholm. Öppna gränser är bra, men även de kan ha sina negativa sidor. En av dessa är just ökad risk för smittspridning.

1 kommentar :