måndag 5 augusti 2013

Köksredskap

Yes! Idag har jag hunnit med att springa (visserligen fick jag dela upp milen i två delar, jag hann bara sex km på dagen och sprang fem till på kvällen, men i alla fall) Och jag hann med att rida! Ridturen var härlig, äntligen ut i skogen, mycket prat om böcker och annat smått och gott, då blir man härligt glad i hela kroppen!
 Jag måste bli bättre på att sträcka ut mina muskler efter jag har använt dom, jag blir alltmer stel och framför allt höftböjarmuskeln och insida lår drar ihop sig. Mer på To-do listan med andra ord.

Vad är erat favoritredskap i köket, och vilket redskap har ni svårast för? Jag kan inte med ballongvispen, det redskap som kockar ofta säger är ett måste i köket! Och jag gillar min vitlökspress. Ja jag vet man ska istället krossa vitlöksklyftan mot hårt underlag, men ska och ska, jag använder pressen. Jag har börjat rensa i frysen, fram kommer alla köttigare som är mindre roliga att tillaga, såsom hjorthals, ytterlår av älg och rulle. Rullen är lätt, den blir hundmat tills någon ger mig ett recept som gör rullen ätbar. Halsen blev ett långskott. Min vän från öster har talat om att det finns någon form av elgryta, som man ställer in på tid, slänger ner kött och grönsaker, lite av varje och vad som finns i kyl och frys, och vips är allt klart, ja efter ett antal timmar förstås. Det låter för bra för att vara sant, om någon annan än min vän hade sagt set skulle jag tro att det VAR för bra för att vara sant, nu är jag sugen på att införskaffa detta ting. Jag drar mig bara för att ha ytterligare en maskin i de redan fulla köksskåpen, men vi får se, kanske nyfikenheten tar överhand

6 kommentarer :

  1. Ha ha ha, ibland hjälper datorn till lite för mycket! Min syster upplyste mig om att jag skrivit kolgruva, det skulle varit kokgryta! Nu ändrade jag till elgryta, kärt barn har tydligen många namn. :-)
    Så, syster, vad var det grytan hette?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Crockpot!

      T.o.m. jag kan laga mat i en sådan. Hur lätt som helst och väldigt bekvämt. Tyvärr använder jag min alldeles för sällan, men det ska jag ändra på. Det är en ypperlig maskin. Hos oss finns det många olika storlekar, de minsta är det många som använder för varma dippar etc. Det är sant att man bara slänger ner allting och att det är klart efter ett antal timmar.Du skulle nog ha stor användning för en
      crockpot. Önska till födelsedagen eller julklapp, kanske?

      Radera
  2. Crockpot! En sådan vill jag ha! Jag tror inte de finns i Sverige än, så jag önskar mig en från fjärran land! :-)

    SvaraRadera
  3. Istället för att glädja svansviftande delen av "läsarna" med råvaran rekommenderas denna länk:

    http://www.viltmat.nu/artikel/baesta_receptet_pa_aelgrulle_utmana_vara_kockar

    Bon appetit! //ME

    SvaraRadera
  4. Den svansviftande delen av läsarkåren blir inte bli glada, men jag lovar, nästa rulle ska tillagas i ett försök att göra mänsklig föda av densamma :-)

    SvaraRadera
  5. Det blir väl lite svårt med fjärran lands crockpot sladd för uttaget? Om det inte är ett problem, så kan jag försöka att få med en i bagaget nästa resa. :-)

    SvaraRadera