fredag 23 augusti 2013

Shape up


Shape up, jaha ja, dessa nymodigheter. Som om inte papper och penna samt kunskap och huvudräkning skulle räcka..

Jag pratar om appen, som avslöjar vad du stoppat i dig, och hur mycket du kan äta på en dag.

Och visst borde du kunna med huvudräkning hålla koll på vad du stoppar i dig, men enligt samma princip skulle det inte finnas överviktiga personer allt, i alla fall inga som bemästrar huvudräkning.

Dessutom blir det väldigt tydligt vilken fördelning av protein och kolhydrater din kost har, vilket inte är lika lätt att memorera.

Och jag som så ofta laborerar med näringsinnehåll i kycklingfoder, jag inser ju att den kunskap jag faktiskt har gällande egna näringsbehovet, är väldigt dåligt använd.

Tur för mina barn att jag aldrig (nåja) praktiserat den kunskapen på dom. Jag la till nåja, jag tror alla mina fyra kommer ihåg när jag envisades med att riva i morötter i pannkakssmeten.  Ingen av ungarna uppskattade tilltaget, oavsett hur mycket jag försökte övertala dom att pannkakorna både var vackrare och nyttigare än utan. Jag vågade aldrig prova spenat i pannkaka, hungriga ungar är sällan roliga ungar.

Så, summan är att jag nu, på tidig eftermiddag endast har 100 kalorier tillgodo, hur rolig fredagskväll har jag att se fram emot? Tur att jag ska avverka 14 km löpning innan middagen!

Och innan dess ska alla kycklinghus gås igenom, kanske jag till och med får ta fram dammsugaren och jogga runt huset, så räcker kanske kalorierna till ett halvt glas vin ikväll, vem vet?

Jag har redan förberett middag bestående av kycklingfiléer, det är både nyttigt, gott och med relativt låg energitäthet. Dessutom har kyckling gott om proteiner, som så väl behövs för att kunna bygga muskler efter träning.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar