torsdag 19 september 2013

Gul(l)iganer!

Äntligen är de här, gul(l)iganerna! Dessa små gula dunbollar. Svettigaste passet på länge.
 Brukar tänka på att det finns olika yogaformer i väldigt varma träningslokaler som ska vara väldig effektiv träning. Här har vi det till vardags. Varmt som skam och styrketräning som heter duga, alldeles gratis.... Inte bara under själva insättningen utan sedan ska det hinkas ut stödfoder i ett antal dagar. Svettas är även bra för huden. Vilket hälsoarbete vi har. Inte bara klimatsmart alltså.
Våra barn tycker det är jätteroligt med småkycklingar. Vår lille kille är en arbetare av rang. Kör vagnar så svetten lackar för att sedan se till så att kycklingarna har det bra.


Måste berätta om vårt russ. Han är en cool kille som vet vad han vill.... Vi har lånat ut honom till en tjej vars häst är skadad. I förrgår skulle han lastas för att åka till sitt nya hem under en tid. Jag gick in med honom i transporten, band fast, klappade och transporten började rulla, eller inte.... Ena hjulparet hade låst sig och det fick backas fram och tillbaka. Rätt som det var skakade det till i transporten och jag öppnade sidodörren och funderade på vad det var jag såg!!! En hästrumpa!! Han hade lyckats hoppa över bommen och stod med huvudet under magen liksom. Ja ja tänkte jag. Bara att gå in och försöka lossa. Funderade även på flyktväg och konstaterade ganska snart att jag inte har den spänst jag har haft och skulle aldrig kunna hoppa upp på mellanväggen om han rusar ut.... Nåväl, jag går in, hakar av och förbereder mig på att bli översprungen. Inte då. Arcus, russet, står snällt kvar och vi går ut gemensamt, lugnt och sansat. Efter diverse reparationer av två karlar var det då dags att lasta igen. Jag kliver på, Arcus följer utan tvekan! Det tycker jag är ganska coolt. Han tyckte dock inte om att åka med mellanvägg utan hade flyttat på den under resan...
Mannen på gården frågade sig om hästen hade ett ovanligt bra psyke eller om han var ovanligt korkad;)

Det är helt otroligt vilken höst vi har! Idag kommer vi nog så färdigt, 150 ha höstsäd har det blivit! Med vi menar jag Tobbe!! Det är han som sår, med bravur:) Blir mumma i kycklingmagarna nästa år det.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar