torsdag 5 september 2013

Jorden och skogen i stan

Jorden och skogen kommer i dagarna tre till stan. Min tisdag tillbringades i Stockholm, närmre bestämt på Skansen, för att informera barn om Svensk kycklingproduktion. Det är härligt med ungar, de är öppna och gör sina egna tolkningar. Här får vi raka frågor och glada kommentarer. Det är dock skrämmande hur lite många barn vet om jordbruk, odling och grödor. Och än mer skrämande, hur lite deras lärare vet. Om det är någonstans vi ska prata om svensk produktion så är det i skolorna. Dels för att allt fler kommer allt längre ifrån landsbygd och lantbruk, och därmed saknar allt mer kunskap, dels för att barn är mottagliga för information. Dessutom kan vi här informera lärare, och därmed nå ännu fler. Lite krångel var det att ta sig till Skansen, eftersom MR president var på intågande från USA, vilket innebar diverse avspärrningar. Jag fick helt enkelt använda mig av apostlahästarna för att komma på plats. Ja inte hela vägen, tåget gick som det skulle, men från centralstationen. Det är då man inser vad mycket ett par bra skor gör! Himmel vad jag fick ont i fötterna. Jag håller verkligen på att ge mig själv dåliga odds på Tjejmilen nu på Lördag!  Igår tog jag ett kort dressyrpass med Svarten, så idag har jag träningsvärk i både rumpa och insida lår. Därmed kan konstateras, att andra muskler används vid ridning mot löpning.
Tjejmilen, ja, det verkar so om nio av tio anmälda kommer till start, det är helt otroligt bra! Och vädret verkar bli betydligt torrare än föregående år, på gott och ont, vi kanske ska oroa oss för att det blir väl varmt? Nåja, tröjorna ska synas, vare sig det regnar eller solen skiner!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar