måndag 16 september 2013

Kanalplums och demokratins baksida!

Lördagen tillbringades i Hajstorp där skördefesten visade upp sig från sin allra bästa sida. Något litet missöde dock... En klasskamrat till vår äldste son kom springande mot mig och ropade andfådd "Herman har ramlat i kanalen men vi har fått upp honom!!" Jag hann aldrig ens bli rädd och tur var väl det. Efter kommer honom kommer en synnerligen arg och dyngsur 4-åring som bara skulle stanna gungan men inte orkat!!!! Det finns nämligen en mycket populär gunga som svingar ut över kanalen. Ja ja det blev till att gå mot bilen varvid Herman ganska högt och till mångas förtjusning frågade om han var tvungen att åka i kofferten hem:) Varför då undrade jag?? Jag är ju jätteblöt och då får man åka i kofferten...... Har nog någon gång sagt detta när han stått och stampat i pölar utan regnkläder..... Man får tillbaka liksom.
Göta kanal!
I går var det kyrkoval och jag tillbringade, som valförättare, nästan hela dagen i Älgarås försmlingshem. Jätteroligt att vi hade så högt valdeltagande, 17,1%! Mindre roligt är sverigedemokraternas framfart till kyrkomötet. Jag blir oerhört frustrerad av att de över huvud taget är med i kyrkovalet. Demokratins baksida. Ett "parti" som anser sig bättre och mer värda än alla andra ger sig in och ska vara med och påverka i kyrkan där grundpelaren är ALLA människors lika värde. Tragiskt. Å andra sidan brukar det inte finnas många från partiet som sedan står upp för sina åsikter!! Vi har en sverigedemokrat i vårt kommunfullmäktige och han har aldrig öppnat mun ens en gång....Det säger ganska mycket. Nåväl vem är jag att döma! Det oroar mig dock att våra barn ska behöva växa upp i ett samhälle där det blir mer och mer vanligt att sätta sig själv framför andra och att många bara ser  till sig själva.
Jag har en väninna som tog med sig sin 11-årige son till Afrika och jobbade som volontär på ett barnhem. Det ska jag berätta om nån gång! Synen på livet före och efter.

Nu när jag beklagat mig lite är det dags att förbereda i kycklingstallet för de nya små gula som kommer i morgon.




Inga kommentarer :

Skicka en kommentar