tisdag 10 september 2013

Salmonella kontroll.

Så var de sista salmonella proverna tagna för den här gången. Varje gång jag provtar  i avdelningarna funderar jag på smitt tryck, risker, hur vi hanterar våra djur, deras föda och vår egen föda. Och om den kontroll, som vi har i Sverige är rimlig. För givetvis kostar den pengar. Jag menar inte att vi ska ha acceptans för dåliga rutiner och smutsiga stallar eller dåligt foder, nej vi är och ska vara stolta över den standard vi har i Sverige. Men frågan är om konsument verkligen vill betala för den garantin, vi garanterar att svensk kyckling är salmonella fri.
Jag brukar också fundera på hur provtagningsmaterialet är packeterat, och av vem. Tänk om det finns salmonella i provpåsen, så att det blir ett positivt utslag, trots att det inte finns salmonella i stallarna? Eller om det finns en smitta på det laboratoriet som ska testa våra prover. (Det är inte så osannolikt, det har hänt förut.)
Ja det är sådant jag roar mig med när jag går genom stallarna med kompresser på fötterna.

Nu är även nästa mil avklarad. En varm lördag med mycket folk, och alltför få toaletter! Det blev lite kris när alla skulle tömma sina blåsor innan start, men alla hann starta. Och vår VD såg till att bli TV-kändis, se http://www.tv4play.se/program/l%C3%B6pning?video_id=2437542, ca fem minuter in i programmet. Eller kanske var det Pippin på huvudet som var, eller blev kändis. bra jobbat i alla fall att springa loppet med den huvudbonaden! Vilken reklam för Svenska pippin!  Vädret var underbart, möjligen lite varmt. Jag laddar mentalt för Halvmaran på Lördag, hoppas på molnigt och utan regn.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar