söndag 3 november 2013

EMV- bondens död

Den dagen böndernas föreningar gav bort rätten till sitt varumärke på sina råvaror, den dagen  skrev bönderna på dödsdomen för sin produktion.

Som livsmedelsproducent kan jag förklara och försvara ett högre pris för svenskproducerade råvaror och livsmedel beroende bland annat på regler gällande djuromsorg, miljö och  ett klimat som gör att djur hålls på stall vissa delar av året fördyrar. Det finns många skäl till att köpa svenskt, ideologiska eller bara logiska. Det öppna landskapet, det svenska odlingslandskapet. Betande djur och korta transporter. Kontrollen över vad som produceras och hur. Allt detta kan jag försvara och förklara. Men jag har betydligt svårare att motivera konsumenten att handla en förpackning som bär böndernas varumärke, istället för den billigare förpackningen bredvid. Jovisst kan jag förklara, att på sikt kommer även den förpackningen med EMV-märkning (egnavarumärken) få samma pris som förpackningen med bondens logga på, men först kommer ett antal bönder få stänga sina stallar för att ekonomin inte bär. När det svenskproducerade blir en bristvara ökar importen än mer, och att äta svensk mat blir lyx istället för vardagsmat. Fler hagmarker växer igen, större areal åkermark gör detsamma.
Kedjorna som lyckats med att få använda EMV sänker priset på produkten för att sälja med av sina förpackningar. Nästa steg är att komma tillbaka till böndernas förningar med försäljningssiffror som klart visar att konsument inte vill betala mer för produkten än vad EMV produkten kostar, Föreningarna har sina kostnader och den minskade intäkten där tas ut i produktionsled.
När det inte finns svenska råvaror, kommer då inte EMV-förpackningen fyllas med importerade varor? Naturligtvis tas den svenska loggan bort, men då är konsumenten van vid att köpa den här varan, och tror att hen köper svenskt.

Det sunda förnuftet säger kanske att varor med bondens logga är valet som bör göras, men när konsumenten står i affären tror jag ändå att det är plånboken som i mångt och mycket styr. Och jag förstår det.

Vad väljer du?
 

2 kommentarer :

  1. Och det börjar med att använder svenskproducerat tills man arbetat in varan, sedan halkar man lätt in med att köpa in billigare från utlandet. Och då förlorar man även jobben i livsmedelskedjan, och så kommer det lite mer trassel dessutom. http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/ursprungsmarkning-vapen-mot-smitta_8583320.svd

    SvaraRadera
  2. Riktigt bra skrivet, Anita och jag är övertygad om att du har helt rätt i det mesta! Det finns bara ett sätt att överleva, oavsett stort eller litet företag: bygga varumärke, fylla varumärket med värde, göra och stå för det man tror på. Som affärsutvecklare fascineras jag av att se hur många så kallade affärsmän tror att man kan leva på volym. Stor volym skapar bara två saker: mycket jobb och något att skryta om på golfbanan. Hög vinst, däremot, den kan man leva på, det är den som betalar såväl arbetarlöner som direktörsbonusar (och förstås ägarnas avkastning), och den kommer med hjälp av ett starkt och välfyllt varumärke som man kan ta betalt för!

    SvaraRadera