onsdag 20 november 2013

Kyckling-intervall och recept.

Idag har jag löptränat intervaller, i 33 gradig värme! Det ni. Och utan att förflyttat mig utomlands, däremot inomhus, närmare bestämt i kycklinghuset. De sista kycklingarna kom idag, och när de ska lastas in då ska det gå undan. I lastbilen är det ventilerat och temperatur reglerat, Precis som det ska vara. Därför ska kycklingarna ska snabbt ur sina transportlådor, och staplarna med lådor snabbt ur huset. Skynda, skynda. Fyra män lastade ur kycklingarna ur lådorna, staplade dessa lådor på varann, och jag sprang. Svetten lackade, knäna mår sådär, men jag har klarat av dagens träning. Dessutom barfota! Ja ni hörde rätt, i stallarna är vi nästan barfota, i alla fall skolösa, när kycklingarna är små. Kycklingarna är små och springer fort, rätt som det är har man en liten under foten. Och i strumplästen och med plasttofflor, ja då känner man och hinner lyfta foten igen, innan den lille är platt.

Med tanke på hur mina knän känns just nu, tror jag att barfota-trenden får gå mig förbi. även om jag HAR sneglat på dessa "tåfingerskor".

Igår gjorde jag en härlig rätt, som jag måste dela med mig av! Kyckling med ädelosttäcke! Samt kyckling gryta till lunch.
Jag hade ett paket kycklingfiléer, den räckte till middag för tre och lunch för två.
Middagen, jag klyftar lite grönsaker valfritt, tex potatis, morötter, lök, eller vad som önskas.  Man tager vad man haver. In med det i ugnen i 225 grader i 10 minuter. Bryn undertiden filéer kryddade med salt peppar och lite paprikapulver. Blanda ädelost, ca 100 g med crème fraiche, och möjligen lite salt o peppar, bred detta på filéerna. Låt dessa sedan tillbringa ytterligare 25 minuter tillsammans med grönsakerna i ugnen. Färdigt!

Och lunchen, busenkelt.
Dela paprika, en röd och en gul i  i 0,5 x 0,5 cm stora tärningar. Slanta två morötter, skiva en röd lök och hacka två vitlöksklyftor. Skär två chorizokorvar i cm- tjocka slantar och strimla kycklingfilén. Hetta upp olja i en tjockbottnad kastrull. Lägg i grönsaker, korv och kyckling samt 2 tsk cayennpeppar. Låt det bryna några minuter och tillsätt därefter 2 dl ris. Häll på 4 dl kycklingbuljongen och låt det koka försiktigt under lock i ca 20 minuter eller tills riset känns färdigt. Blir det för torrt under kokningen så tillsätt lite vatten. Servera eventuellt grytan med sallad

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar