torsdag 7 november 2013

Kycklingbesök i skolan!

Efter tre dagars semester i Stockholm med allt vad det innebär har vi nu landat i vardagen igen! För oss och våra "bonnongar" är det ett äventyr att få komma till storstaden och känna på den pulsen. Åka buss och tunnelbana med en fyraåring som är redo att erövra världen kan ge vem som helst magsår........Jag hittar mamma, jomenvisst. Efter olika kulturella inslag och "köpemat" varje dag var vi alla mätta på storstaden och åkte tåget hem till tryggheten och lugnet i Bålerud. Man får ett annat perspektiv på vardagen, där jag ibland kan känna mig oerhört stressad, fast på ett helt annat plan än storstadsstressen!!
I söndags kom det nya kycklingar till oss och jag tog semester, igen....och begav mig till Stockholm med min väninna. Vi skulle på konsert, Bruno Mars, och äta gott, shoppa lite och bara vara. Kände mig väldigt världsvan när jag stegade in på perrongen igen! Visste exakt vilka tunnelbanetåg och bussar vi skulle ta:)

Under tisdag morgon letades det lådor och förbereddes för att visa upp kycklingar i skolan och förskolan. Ett bejublat inslag där alla barn får klappa, känna och få alldeles korrekta råd om hur man sköter dessa små liv. Man får liksom en varm känsla i magen när ens barn så naturligt och självklart får alla att fascinerat lyssna på hur den dagliga skötseln går till. De talar lika självklart om att vissa inte klarar sig......När sedan frågan kommer om vad som händer med kycklingarna är svaret lika självklart, de blir mat! Det blir ingen större reaktion på det. För barn är det bara självklart, man ska inte linda in det eller bortförklara var maten kommer i från.
Som bonde och uppfödare av kyckling kommer man i kontakt med många säljare. Det är oundvikligt och ibland både krävande och tråkigt men det är vad företagandet innebär.
Nu har vi precis haft besök av vår nuvarande foderleverantör, en riktig spjuver, som vi är oerhört glada över! Det är liksom skillnad på säljare och säljare. Det är viktigt med bra leverantörer som har kunskap och är lyhörda. Dessa meningar borde betyda några öres sänkning av foderpriset!!!!!




Inga kommentarer :

Skicka en kommentar