måndag 18 november 2013

Lärande


Veckan som gått har varit omväxlande. Jag har varit och förkovrat mig! Jag tillhör folket som tror på kunskap, och jag imponeras av detsamma. Jag har haft förmånen att träffa en mycket kunnig man, som dessutom gärna delat med sig av kunskapen, Som förklarade HUR saker och ting kunde vara som det var, inte bara att. Mina tankar går då till våra skolor. Tänk om alla barn verkligen fick mötas av pedagogiska intresserade lärare! Hur många gånger har man inte själv suttit och inte förstått, för att senare bli presenterad samma frågeställning, men med annan förklaring, och genast blir allt glasklart.

Nåväl, vad har det med kyckling att göra? En hel del eftersom kunskapen som förmedlades var just angående kyckling. En genetiker visade dessutom på hur aveln så framgångsrikt lyckats förbättra bland annat hälsostatusen hos våra kycklingar.  Ja resan var både rolig och lärorik. Jag önskar att alla avelsintresserade i olika rasklubbar hos våra sällskapsdjur kunde se detta.  I alla fall när det gäller hundraser brottas många fortfarande med stora problem gällande höft- och armbågar. Foderallergier, epilepsi, diabetes för att nämna några. Tänk vad ett planerat avelsarbete kan åstadkomma!

Vad har man då med sig från en resa i främmande land? Whiskey förstås, eftersom jag varit ”oversea”, men till mig själv lyckades jag hitta böcker. Böcker om vandring, en stor tjock bok med förslag på olika vandringsleder i hela världen, och en receptbok.
 
Och oj vad jag ångrade dessa inköp, när busschauffören släppte av mig flera km för tidigt, och jag släpade dessa böcker. Min lust att vandra var inte speciellt stor när jag kom fram till mitt mål.
Vallhundsklubben har haft möte och firat 40 år! Jag måste bara visa de fantastiska tårtor vi bjöds på. Vilken tillställning!
 
Jag avslutar med en länk, med visdomsord, vad ska du äta för att bli glad och lycklig? Jo kyckling. Må gott!
 
 

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar