torsdag 27 mars 2014

Efterlevnad av policy, eller bara vackra ord?

Vi har i Sverige stränga regler för hur våra djur ska födas upp, vilken mat de får och inte får äta. Grisarna svansar får inte kuperas, antibiotika får inte ges i tillväxtstimulerande syfte, ja listan kan göras lång, mycket lång. Och nu börjar det bli läge för eftertanke, vad säger handeln och hur mycket är dessa ord värda?
Inte ett dugg visar det sig.Våra största "handlare" har som policy, att bara sälja kött, fläsk och kyckling som inte strider mot nationell lagstiftning eller internationella föreskrifter. Säger de. Men de säljer glatt fläsk från svanskuperade grisar. Bland annat. Och hur försvarar man det. Ja ATL har ställt frågan, och jag häpnar!
Ja, bilen är uppp-ochner, men tiden är urled!

Jag väljer här att inte nämna företagen vid namn, eftersom det här är andrahandsinformation. Men företag ett svarar på frågan om de skulle följa sin policy, och slutade sälja olagligt kött::
- Det skulle få enorma konsekvenser. Hur skulle vi då hantera allt europeiskt kött?
Ett annat företag uppger att de säljer det olagligt producerade köttet för att efterfrågan är större än tillgången, men de diskuterar hur de ska förhålla sig till den här frågan (!)
Samtidigt blöder Sveriges grisproduktion ihjäl. Stia efter stia stänger portarna, ekonomin har länge varit för dålig, och inget ljus syns i tunneln. hur vore det om handeln tog sitt ansvar? Lek med tanken, om handeln följe dessa vackra ord, så skulle det i dag bli brist på fläskkött i affärerna. Och förmodligen skulle det som brukar hända vid brist på vara hända även nu. Priset skulle gå upp. Och om priset går upp, om efterfrågan finns , ja då skulle vi återigen kunna öppna upp några av de grisgårdar som idag står tomma. Det känns som en ganska enkel ekvation. Hur får vi ut det här till de kära konsumenterna, så att de sätter press på handeln. I alla fall kommer jag att efterfråga vilken policy som finns och hur den följs a i de affärer jag handlar i. Om vi blir många kommer det göra avtryck. För vad är det för mening med regler, om effekten blir att produktionen flyttar utomlands, med mikroskopisk möjlighet att påverka? Vilka djur mår bra av det?
Jag tänker sticka ut hakan än mer, jag anser att maten i Sverige är billig! Vi får vad vi betalar för, det går inte att producera kvalitet till ett alltför lågt pris. Så är det, och så har det alltid varit, och så kommer det alltid att vara.

På samma sätt går det inte att prestera med alltför lite träning! Jag läser med glädje att min "medbloggerska" även har blivit min "medlöperska", det glädjer mig! För om sanningen ska fram är jag lite orolig att jag själv kommer få knata runt de lopp jag har planerat för året. Jag måste föröka komma på något knep för att locka fler att snöra på sig skorna. På tal om skor, jag har investerat i nya. Inte för att de gamla var speciellt
gamla, eller slitna heller för den delen, utan för att min ena fot började protestera. Få se om de nya fungerar bättre, jag har bara sprungit en gång med dom. För jag kan konstatera att jag är fåfäng! De nya fina skorna, ut på de leriga vägarna... ??
En rolig artikel hittade jag i tidningen I form, nr 4 2014
Mer kyckling åt folket, och kyckling som är uppfödd enligt de regler och förordningar vi har i Sverige!
Jag avslutar med en bild av Aim, som håller på att lär sig spela spel. Den tösen kan snart allt!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar