tisdag 8 april 2014

Intressant läsning

Jag blir inte klok på klimatdebatten. Ibland känns det som om debatten är igång för debatterandets skull, fakta och sakkunskap saknas eller utelämnas. Man tänker inte riktigt hela vägen. Våra kor fiser och det är dåligt för klimatet, men att samma kor faktiskt äter gräs, gräs som för att växa binder koldioxid, ja det utelämnas ur samma debatt. Att istället importera kött, jösses, kor lär fisa även på andra sidan jorden, men vid konsumtion av dessa djur ger transporter en betydande miljöbelastning eftersom den till stor del förbrukar fossilt bränsle, hur tänker man då?
Även skogen har vållat en hel del diskussioner gällande vårt klimat, men sent skall syndaren vakna!
Jag läste en bra blogg härom dagen, jag  hoppas fler läser den!
http://blogg.lrf.se/marianne-eriksson/ut-ur-garderoben/
I samma blogg finns även en länk till LRFs "Miljöktuellt", och nu blir läsningen än mer intressant.
Vi behöver producenter och brukare i Sverige, vi behöver skogsägare som bryr sig om sin skog, vi behöver djur som betar, och vi ska producera kött, fläsk och fågel här i Sverige! Först då kan vi få kontroll över produktionen, och vi kan vårda både djur och natur. Någonstans finns en helhetssyn!
Helhetssyn ja, idag kommer nya kycklingar till stallarna som är nyströade och fina.Snart fylls det på med pipande små. Vet ni om att storleken på kycklingarna är beroende av hur gamla deras mammor är? Ja inte helt och hållet, det finns variation, men äldre mammor får större barn, det gäller även hos kycklingarna.
Hos fåren däremot stämmer det bara till viss del. Ofta får äldre tackor fler lamm.
Jag har blivit med flasklamm. Bonden skakar på huvudet, som om inte fåren vore olönsamma nog ändå.. Och jag kan bara hålla med, förtjänsten ligger i det öppna landskapet, inte i klirr i plånboken. Och det ska erkännas, i att det är roligt, både för mig och hundarna. Även om sena nattpass och tidiga mornar börjar slita nu, så här i lamningstider.
Igår planerade VD:n och jag årets löparlopp. Vilket gjorde att jag var tvungen att springa förstås, man blir ju inspirerad. Nu är ju tiden en bristvara, varför det var kväll och dags för matlagning när jag äntligen kunde snöra på mig skorna. Därav slog vad med dottern. Om jag sprang längre tid än en timme på löpband, skulle hon laga middag! Jag avverkade 16 km på 95 minuter, och jag slapp laga mat!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar