torsdag 16 oktober 2014

Bonden och politik

33 grader varmt i kycklingstallarna, och ett pipande som hörs lång väg. Nya kycklingar är inlastade och ska nu tas hand om. Det är lätt svettigt att gå där inne,varje por i kroppen renas. Bastu efter ett arbetspass är onödigt. Och duschat har man ju gjort innan. Det är roligt att iaktta djur, deras rörelsemönster och hur de agerar och reagerar. Kycklingarnas välmående kan till stor del utläsas i hur de beter sig, rör sig, var de sover, hur de sover. Vi bönder brukar kalla det som en bra djurskötare har, "ett gott djuröga". Inga mätinstrument i världen kan ersätta ett gott djuröga.
Fåren har nu fått komma in för säsongen, betet är i det närmst slut, och vädret blir allt mer höstblött. Nya betäcknings-grupper är gjorda, och nya "pappor" införskaffade. I år fick både "Mats" och "Ingela", båda förra årets pappor, nya fruar. Ja, även Ingela är en bagge... Nu stoltserar Oskar och Björn med varsin grupp fruar! Björn är en lurig rackare, hade han haft horn hade han absolut satt det i sidan på mig, det är tur att man har hund som kan ge honom "onda ögat".. En bagges panna är hård, det gör ont även om de inte har horn.
Djurens skötsel fortlöper som sig bör, utan några större skillnader.

Vad som däremot kommer förändra bondens vardag är nya regeringens förslag på förändringar. Jag undrar om det görs konsekvensutredningar för de beslut som förväntas fattas?
Om produktionen av livsmedel blir dyrare i Sverige, kommer två saker kunna hända. Priset på råvaran går upp, eller råvaran upphör att produceras i Sverige. Därmed kommer även förädlingen av råvaran ske i annat land. Och importen ökar, ytterligare arbetstillfällen försvinner. Vari ligger vinsten? Dessa råvaror har garanterat inte producerats med de regler, föreskrifter och lagar vi har i Sverige, vare sig gällande miljö eller djurhållning.

Att återinföra skatt på handelsgödsel kan verka som en miljövinst, men av erfarenhet vet man, att det inte minskar användandet av densamma, det bara fördyrar produkten, och möjligen minskar antalet hektar odlad mark.
 Om vi beskattar svenska lastbilar hårdare, fördyrar det transporten med dessa, och vi får istället fler utländska åkare på våra vägar, låt oss hoppas på att de har samma regler för trafiksäkra fordon. Ytterligare arbetstillfällen försvinner.

Som sagt, någon som förstår var vinsten i detta ligger, får gärna förklara det för mig, jag förstår det inte. Nu ska jag åter in i värmen och sköta kycklingar, det har jag lättare för att förstå.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar