måndag 19 januari 2015

Vinter

Ibland rinner tiden iväg. Tiden är en begränsande faktor för många, och ändå, så fullständigt rättvist fördelad. Alla har vi exakt lika många timmar per dygn att fördela. Vi må inte ha lika många dagar i vårt liv, men timmarna per dygn, de är lika.
En del göromål kan vi prioritera och prioritera om, en del bara måste göras, dag efter dag. 

Här på gården står stallarna redo för nya kycklingar. Tack och lov har vintern varit mild än så länge, i alla fall jag är tacksam för det. Även om vargavintern nu kommer, kan den inte bli kall och lång, möjligen kall en kortare stund. För mig blir livet betydligt lättare än mild vinter. Valparna som just har levererats iväg har kunnat vara ute och springa mer, de få dagar det var -15 stod de mest och frös och ville in i värmen. Och inne går det vilt till, så jag är glad över alla utelekar


Vattnet till fåren fryser inte, och inte heller ensilaget. 
Däremot ligger isen tjock runt stallet och på småvägar. Det är ett helt äventyr att ta sig ut! 
Jag har broddat skorna med traktorbroddar, det fungerar utmärkt, trots det smyger jag på vägarna, inte tar man några långa, självsäkra kliv inte! 
Och med det uteblir träningen med hundar och får, det är totalt livsfarligt att ta ut några djur. 
Min egen träning ligger också på is, en vrickad fot med utdragna ledband har omöjliggjort löpträning ett längre tag nu,jag försöker smyga igång, men foten vill inte hålla måttet, närmare bestämt, foten ökar i storlek till det dubbla. Nåväl, jag får försöka bättra på min matlagning så länge och försöka mig på alternativ träning så länge. Med tanke på god mat, här kommer ett recept jag varmt rekommenderar. Givetvis med svensk kyckling.

Baconlindad kyckling i grönpepparsås

 De utbankade kycklingfiléerna fylls med grönpepparfärskost innan de rullas ihop och en baconskiva lindas runt rulladen. En len grönpepparsås, hasselbackspotatis och en grönsallad gör kycklingrätten till en festmåltid.


Baconlindad kyckling i grönpepparsås6 pers
1 kg kycklingfilé
200 g philadelphiaost
1 krm salt
3/4 msk grönpeppar
2 pkt bacon

3 dl matlagningsgrädde
3 dl vispgrädde
1/2-1 msk grönpeppar
1 krm salt
2 krm köttbuljongpulver
Soja

Dela kycklingfiléerna i två delar på längden. Banka ut filéerna lite mellan två plastfoliebitar. Rör ihop philadelphiaost, salt och krossade grönpepparkorn. Bred ut lite av röran på varje kycklingbit. Rulla ihop filéerna och linda en baconskiva runt om. Bryn i smör tills baconet fått lite färg och flytta sedan över kycklingen till en smord ugnsform.

Häll i grädde i stekpanna. Krydda och smaka av med krossade grönpepparkorn, salt och köttbuljongspulver. Färgsätt med soja. Låt såsen koka ihop i fem minuter och häll den sedan över kycklingen.

Gratinera i 225 grader, ca 20 minuter eller tills kycklingen är klar.

Servera med hasselbackspotatis och en grönsallad.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar