lördag 21 februari 2015

Nyttigt

Nu är kycklingarna fyra veckor, och börjar bli vuxna. Inte riktigt men snart. Riktiga fjädrar pryder dom, och kammar som ser ut som på vuxna djur. Inte så stora så att de är könsmogna, men....stora. Vädret är hyfsat, när det inte regnar. Jag tycker vintern varit ok, eftersom jag och kyla inte hör ihop, och det är lättare att värma och ventilera stallarna när vi slipper -30 grader. Svaren på salmonellaproverna har kommit och inget provsvar var positivt, dvs ingen salmonella i någon avdelning, tack och lov för det.
Fåren börjar bli allt rundare, men än har bara en tacka lammat, Mikaela har nedkommit med två små pojkar. Mikaela är en blyg tacka hon uppskattar inget klappande, så den nya familjen lämnas till största del ifred.

Jag har gett efter för min last, jag har varit på en sportaffär. Och visst 17 kom jag ut med något nytt.
Visserligen behövde jag nya löparskor, och de var ju nedsatta till halva priset, men ibland kan jag inte förvånas över, att jag alltid hittar något jag behöver i dessa affärer. Nåja, de nya får vänta lite tills vägarna blivit isfria och torkat upp, än är det skor med traktordubb som gäller.
Ja jag vet, de ÄR rosa!
Veckans träning har bestått av ett pass lugn löpning, ca 5 km, ett pass med 2 km uppvärmning, 4 km intervall/fartlek och 1 km nedtrappning. I morgon kommer ett lugnt lite längre pass, ca 8 km är förhoppningen.
I vår herres hage finns både smått och gott. I (v)år ska jag prova på gammal kunskap, och prova nya grönsaker. Förmodligen gör jag bäst i att inte berätta vad som serveras. Det finns en hel del ätliga ogräs, (jag är inte säker på att resten av familjen kommer hålla med om dess ätlighet..)
Vad sägs om:
 Svinmålla- innehåller dubbelt så mycket C-vitamin som spenat, och äts på samma sätt. Godast i sallad med körsbärstomater, fetaost och färsk lök.
Svinmålla,  (Chenopodium album)
Våtarv, eller Nate, rik på både Karotener och C-vitamin.
Godast i sallad med rädisor, melon och gurka
Stellaria media våtarv.jpg
Våtarv (Stellaria media)
Kirskål, rik på C-vitamin. Godast i sallader istället för spenat, gärna med ost och riven muskot.
Kirskål, [Aegopodium podagraria] 
Maskrosblad, rik på c-vitamin och andra antioxidanter. Godast späda istället för Ruccola i salladen,. Stora blad godast om de förvälls lätt.
Maskros, (Taraxacum)
Brännässla, är rik på C-vitamin, A-vitamin, kisel, kalk, järn, magnesium och kalium., och dessutom antioxidanterna xantofyll och karoten. Godast är de späda bladen i en soppa, större blad smörfrästa.
Illustration Urtica dioica0.jpg
Brännassla, (Urtica dioica)
Åkerfräken, är rik på kisel. Dessutom innehåller den silicium och selen.
Godast som te, gärna smaksatt med honung och mynta.
Equisetum arvense nf.jpg
Åkerfräken,  (Equisetum arvense)
Harsyra, är rik på C-vitamin, och nyttig i måttliga mängder, eftersom den, liksom rabarbern innehåller oxalsyra, som i för stora doser kan orsaka kalciumbris och njursten. Godast i söta fruktsallader med melon, äpple, papaya och russin, eller i fruktiga drinkar.
Cleaned-Illustration Oxalis acetosella.jpg
Harsyra, (Oxalis acetosella)
Jag ska nog lyckas få till lite kycklingrecept som går att kombinera med dessa gröna växter.











Inga kommentarer :

Skicka en kommentar