söndag 31 maj 2015

Bönder i kris

För varje dag lägger en mjölkbonde ner, var ska detta sluta? Är det verkligen så allvarligt, och vad blir effekten för den enskilde konsumenten?
Att lantbrukssektorn länge har varit utsatt för förändringar, och att många lägger ner sitt jordbruk, det är helt klart. det räcker med att färdas med tåg genom landet så ser man många nedlagda jordbruk. Mark slutar odlas i vissa delar av landet, och i andra delar, slås enheterna ihop, till allt större lantbruk. Vilken roll det spelar kan diskuteras, men om vi vill fortsätta se kor som betar, ha hagmarker att vandra i och se en levande landsbygd, ja då finns det bara ett sätt, visa det med att handla de produkter, som är producerade på ett sådant sätt som just du tycker är godtagbart, Möjligheten att påverka ligger framför allt i konsumentval. Våga fråga, sök fakta, allt är inte vad det ser ut att vara. Jag vågar sticka ut hakan och påstå, att våra svenska råvaror är billiga! Det är inte bara produkten vi köper, vi köper ett koncept. Ett koncept som vi, genom våra val i både handeln och genom att rösta fram de politiker som sitter, och har suttit vid makten, har röstat fram.  Vare sig vi köper ägg, kyckling, fläsk, nötkött, lamm eller grönsaker, mjöl och mjölk, så har vi, och har haft viss makt att påverka, det ingen köper, kommer inte att produceras, eller importeras.
Själv har jag åter tagit ett beslut. Varje gång jag pantar burkar och flaskor skänker jag pengarna till någon som behöver dessa bättre än jag. Har jag råd att dricka läsk, öl eller vatten på flaska, har jag råd att skänka panten.

Här på gården väntar stallarna på nya kycklingar.

Då får man passa på att åka iväg.
Min helg har ägnats åt vallhund. En tävling som för vår del innebar katastrofalt dåligt resultat. Tänk att min tränare Fröken K har rätt, igen. Om man inte använder visselpipa, hör inte jycken vad man vill. I synnerhet inte i regn och snålblåst och på långt håll. Däremot tycker jag nog att vovven kunde ha börjat använda lurarna när avståndet blev mindre, men men, hon tyckte väl det hade gått bra så långt utan min hjälp, att hon kunde klara resten också själv. Och visst kom fåren dit de skulle, bara inte på den linje jag och domaren önskade. träna, gör om gör rätt.

Kvällen avslutades med att jag skulle övertala värdinnan som är lammproducent,  att kyckling är det godaste man kan ha på grillen. Men p.g.a vädret fick grillen  överges till förmån för ugnen. Huruvida kycklingen var så aptitlig så att den numer får dela första platsen med lammkött vet jag inte, men gott var det, om jag får säga det själv. Och lättlagat, medan vi diskuterade dagens tävling kunde jag sno ihop middag.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar