fredag 15 maj 2015

Ekologi

Ekologi-vetenskapen som behandlar samspelet mellan de levande organismerna och den miljö de lever i.
Ekologisk vs konventionell produktion, och helt plötsligt går debatten hög. Ekologisk mat, vad ÄR det? Vi människor vill som bekant ha allt sorterat i fack, alla ska sorteras och paketeras, allt som faller utanför ramen ska ha en egen liten box, som ska märkas och ordnas.Och detta striden i sig mot naturen i sig, i alla fall strider det mot termodynamikens andra huvudsats, som säger att den totala oordningen ökar i universum. (Med en titt på mitt skrivbord, jodå, hur jag än kämpar, så är det betydligt lättare att skapa oordning än ordning... ;-) )Jag är inte för antingen eller, jag anser att valfrihet är viktigt. Det jag absolut är emot, är oseriösa påståenden som smutskastar den ena, eller den andra produktionen. I mina öron, klingar ekologisk produktion falsk. inte produktionen i sig, men valet av namn på produktionen. För som jag skrev inledningsvis, ekologi är samspelet mellan organismen och dess miljö, oavsett om den miljön är konventionell eller "ekologisk". I min värld så lever även organismer på ett konventionellt jordbruk i en miljö.. Härom kvällen tittade jag på TV, Go kväll, där kocken kom med en del oseriösa påståenden. Oseriösa, eftersom det saknas kunskap och fakta bakom påståendena.
Kocken förberedde en picknick, och rekommenderade då kyckling, så långt var jag med, men när hon sedan påstår att man ska välja ekologisk kyckling, för att den smakar bättre, då protesterar jag.
Man kan absolut välja ekologisk kyckling, det valet står varje konsument fritt, men enligt alla smaktester som gjorts, kan man inte känna någon smakskillnad mellan ekologisk och konventionell kyckling. Flera liknande påståenden kom fram i programmet, och jag blir faktiskt ledsen. Vi SKA välja våra råvaror med omsorg, vi ska måna om våra djur och vår miljö, och det kan vi göra med kunskap och medvetenhet. Men lura inte konsumenten med falska påståenden.Livet är sällan så enkelt, det finns för och nackdelar med olika produktionsformer, framför allt tror jag den stora fördelen är att vi HAR olika produktionsformer. Det ökar mångfalden, både på matbordet och i naturen.
Men när vi nu pratar om att luras, av mina får blev 10 stycken inte blev dräktiga i år, eftersom den svarta baggen inte var riktigt fertil.. Hur kommer det sig då, att jag nu börjar få små lamm? Kan en svart fläck på ett av de vita lammen möjligen avslöja den tilltänkta pappan till nästa års lamm, eftersom han har en stor svart prick på kroppen? Nåja, han har i alla fall visat att han är fertil.
Bättre sent än aldrig...



Inga kommentarer :

Skicka en kommentar