onsdag 11 januari 2012

Nytt År

Ett nytt år har tagit sin början, nya utmaningar nya bekymmer och ny glädje.
För oss har året börjat med en ny slaktomgång och det blev riktigt bra, alltså en bra början på år 2012. Härom dagen tänkte jag på milleniumskiftet när vi skulle gå in på 2000-talet vilken uppståndelse det var, jag jobbade på ett gruppboende för dementa som undersköterska på den tiden och där var förberedelserna stora vi hade filtar, ficklampor, batterier, vatten i dunkar mm vi kunde verkligen ta emot år 2000 alla datorer skulle slås ut alla telefoner skulle sluta fungera, hela världen skulle stanna, men vad hände? INGENTING. vi som var så förberedda. och nu har det gått elva år, en lång tid om man tänker tillbaka på det.
Hoppas alla ni där ute i vårt avlånga land har haft ett gott slut och ett gott nytt och att ni ätit en hel del kyckling, det finns ju så mycket i kyldiskarna att välja på och det är ju bra så man kan äta kyckling flera dagar i veckan.
Om en månad är det dags att plantera nya jordgubbsplantor i växthusen igen, hoppas nu snö och kyla håller sig tillbaka, vintern kan vara över, nu vill vi ha lite sol och värme men inget regn det har vi haft tillräckligt av.
Jag tänkte återkomma med lite bilder på planteringen men tills dess må bäst.

6 kommentarer :

  1. Hej Ulrika

    Ni svenska kycklingbönder är fantastiska, tycker jag. När jag hälsar på er, på era gårdar, så får jag alltid se så jättefina kycklingar. Det känns bra när man åker till butiken och köper svensk kyckling, och kalasar på kyckling hemma i vår familj.

    Kul att du fick börja 2012 med en riktigt fin uppfödningsomgång. Lycka till med den nya omgången också, och då förstås nu närmast med insättningen i stallet av de dagsgamla små gula dunbollarna.

    Du är duktig på kyckling, har jag förstått. Men tydligen också på så mycket annat. Jag som gillar grönsaksodling, läser gärna här på din blogg om din jordgubbsodling framöver.

    Ha det bra!
    Sven Secher

    SvaraRadera
  2. Hej! Hur började du i denna branchen? Vad krävs när det gäller anläggning till kycklingarna och hur mkt tid per dag lägger du på detta? Tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej.
      Jag är uppfödd på bondgård med föräldrar i pälsdjursbranchen, jag har alltid varit intresserad av djur, när min pappa ville gå i penision och lämna över till mig så stod jag inför ett val. vår gård var för liten att leva på men för stor att bara lägga för fäfot, minken har aldrig varit mitt intresse och vi står inför många stora och nya regler och därmed också stora investeringar så då valde jag att satsa på kyckling, jag har alltid trott att den näringen har en framtid och tror att konsumtionen kommer att öka. Idag är det en rätt lång och jobbig process du får till en början ha ett tillstånd detta söker du på länstyrelsen i ditt län, du behöver ha någon som hjälper dig med att göra en så kallad MKB detta får du mer info om på länstyrelsen.
      arbetstiden varierar den dagliga skötslen tar ca 1 till 2 timmar beroende på kycklingarnas ålder, vid slakt, tvätt och insättning blir det fler timmar. det är lite olika moment under en uppfödningsperiod men mycket är ju datastyrt idag och sen beror det ju på hur många kycklingar man har vi har två hus i dagsläget med 60.000 i varje stall alltså en total produktion på 120.000 st.
      Jätteroligt med lite frågor och att det finns de som läser min blogg du får jättegärna höra av dig igen. mvh ulrika

      Radera
    2. Anders Jonsson15 maj 2012 kl. 07:35

      När man lägger så lite tid på så många kycklingar finns det ju inte en chans att man hinner med att titta till dem alla. Det blir ju inte ens en sekund per kyckling/dag. Det låter helt bedrövligt och känns väldigt mycket som en fabriksverksamhet snarare än att man har hand om djur.

      Radera
  3. Tusen Tack för svar på mina frågor! Vad är rimlig skala att börja med? Får du kycklingar levererade till er? Vart ligger din gård? Får jag ev. göra ett studiebesök?
    Tack!
    Matilda

    SvaraRadera
  4. En fråga till! :-) Hur många kycklingar tror du jag behöver för att kunna leva på det? Jag är mammaledig just nu och är intresserad av att prova något nytt när min mammaledighet är över. Vi bor på en gård så jag tror vi har förutsättningarna! :-)
    Tack!
    Matilda

    SvaraRadera