onsdag 18 december 2013

Konsumentval

Under morgonens skötseltur i stallarna funderade jag på konsumentval. Är det alltid konsumentval som styr? Hur ofta efterfrågar konsumenten vissa varor och hur ofta är det uppköpare och marknadsförare som bestämmer?
Jag brukar roa mig med att söka i hyllorna efter färskt kött varje gång jag handlar. Jag är övertygad om att majoriteten av de som handlar påverkas av de varor som finns i hyllorna, och väljer på de varor de ser. Det vill säga, redan här har uppköparna bestämt vilket urval kunden dvs konsumenten vill ha. Ett fåtal frågar efter en vara som inte finns i butiken, men de flesta anpassar sig. Har det någon betydelse? Ja kanske. Det innebär i alla fall att information och reklam måste riktas till konsument, men också, och kanske i ännu högre grad till uppköpare av våra produkter. Det gamla uttrycket syns inte, finns inte känns högaktuellt. Och när en produkt inte säljs som väntat, kanske det inte beror på att den inte gick hem hos konsument, den kanske inte ens har nått ut för att provas. Jag är för att konsumentens val ska styra vilka produkter, och hur dessa varor produceras, men är inte lika positivt inställd till att de stora handlarnas åsikter gör det. Så mitt råd till dig som konsument, gör medvetna val och fråga efter det som inte finns framme, eller ens är hemtaget.

Jag är nu inne på andra veckan av mitt nya träningsprogram. Måndagen sprang jag i beckmörker ner till fåren, väl där kunde jag konstatera att det var lika mörkt i fårhuset som utanför detsamma. Jag tycker inte om elfel, det blir helfel. Med telefonens ficklampa lyckades jag fodra kreaturen, de var mindre upprörda än jag, men lite fundersamma över den svaga belysningen.
Efter löpträning, ett snabbt ombyte och iväg till Vackra Svarten för en dressyrlektion. Och nu har jag gjort ytterligare en empirisk studie, det blir lite väl jobbigt med löpträning precis före dressyrträning. Nåja, jag hann med både och.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar