torsdag 2 januari 2014

Nytt år, samma möjligheter

I år har jag inte avgett ett enda nyårslöfte!
Jag har redan stakat ut årets önskningar, och träningsmål, och planerat för roliga saker, så att avge löften om bot och bättring kändes inte nödvändigt.
Vi väntar nya kycklingar i dagarna, och jag håller på att upprätta nya rutiner. Allt för att optimera skötsel och välmående hos både djur och människa. Vi har börjat strö med en blandning av spån och torv, och det verkar fungera bra. Det ser möjligen inte lika rent och ljust ut, men kycklingarnas miljö blir bättre, torven håller fukt bättre, och det är bra. Det är fascinerande hur man vänjer sig vid olika intryck, i häststall skulle jag inte reagera över att ströbädden är mörk av torv, men i kycklingstallarna gör jag det. Då får man ta till kunskap, om jag vet att det är bättre, ja då får öga vänja sig.
Jag måste erkänna att avsaknaden av snö och kyla tilltalar, det går fortfarande utmärkt att springa och rida ute, och vägarna är halkfria. Däremot har vallhundsträningen legat nere, det är bara gyttja utanför fårhuset, och åkrarna skulle bli söndertrampade av klövar. Eller, det händer förresten utan mina fårs hjälp, fy attan vad viltskador det är på åkrarna. det ska bli intressant och se om rapsen har en chans att återhämta sig, den är hårt betad av hjort, och grisarna bökar sönder både skog och åker. Det är vacker med vilda djur, men stora flockar orsakar enorma skador.
Lilla bagglammet Oskar trivs bra inne, och har kommit på hur man spetsar kosten av mamma-mjölk med vuxenmat. Om man är liten måste man vara påhittig

Oskar förser sig!

Jag går i väntans tider, om knappa nio veckor ska jag hämta hem den nya vallhundsstjärnan, Eddie har blivit pappa, till sex valpar, tre av vart kön. En liten tik ska förgylla 2014, oj vad jag väntar och längtar!
Stolt pappa Eddie!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar