onsdag 11 februari 2015

Tre veckor och kostinformation

Här kommer en blandad informations-uppdatering. Först kycklingarna som nu närmar sig tre veckor. Allt flyter på, tack och lov. Nu är det dags att kontrollera att våra kycklingar inte smittats av salmonella. Inför varje slakt, i varje hus och varje avdelning, ska salmonellafrihet verifieras. Vilket innebär att jag drar på mig speciella kompress-tossor på fötterna och går igenom avdelningen. Om kycklingarna har salmonella, kommer bakterierna finnas i ströbädden, och jag kommer "fånga" dom på tossorna. Proverna sänds sedan till ett ackrediterat laboratorium, som förhoppningsvis säger att provet är negativt. Och när vi talar om Svensk kyckling, är det oerhört ovanligt med salmonella. Tack och lov.
 Ett annat prov jag ska ta är vattenprov inne hos kycklingarna. Det spelar ingen roll hur noga vi är med foder och miljö, om vi serverar mindre bra vatten till dom. Och alla parametrar måste regelbundet kontrolleras.

Igår var Bonden och jag på föreläsning, om E-ämnen, och andra mindre bra saker i vår kost. Föreläsningen började bra, vi fick höra om olika E-ämnen som kunde få oss må mindre bra, tillsatser som är relativt onödiga. Så långt allt väl. Som vanligt satt jag med "plattan" i högsta hugg, jag vill gärna vara "källkritisk", och vet att åsikter ofta går isär.
Tyvärr började föreläsningen sedan urarta, när påstående efter påstående blir mer och mer osannolika, och mer liknar ett religiöst troende, än fakta baserat på seriös forskning.
Ett exempel är när föreläsaren berättar om en deltagare, som blivit hypnotiserad till att bli av med sitt sockerberoende. Om det var så enkelt, skulle vi lätt kunna lösa problemet med allt missbruk, vare sig det gäller socker, tobak, narkotika eller alkohol.
Och visste ni att ekologiska bananer innehåller Tryptofan (en aminosyra vi behöver), medans konventionella inte gör det? Inte jag heller, och tills någon kan visa mig seriös forskning på detsamma väljer jag att inte tro det.(Däremot innehåller kött, framför allt kött från fågel, betydande mängder tryptofan, och det är bra! )
När föreläsaren dessutom tar upp en rapport om GMO-s farlighet, en rapport som jag känner till sedan tidigare, som har sågats av forskare över hela världen, men som föreläsaren tar upp som bevis på GMOs farlighet, ja då är det dags att resa på sig och gå.
Det här med kost och födoämnen är inte lätt, men heller inte speciellt svårt. Om vi äter svenska råvaror, undviker allt för mycket färdiglagad mat och frågar efter det vi vill ha i affären, så kommer vi långt. Jag säger inte att Ekologiskt är dåligt eller att GMO är bra, det lämnar jag till var och en att avgöra. Men det avgörandet ska göras på fakta, inte humbug, eller skrämseltaktik.

Nu vet jag att tiden begränsar många möjlighet till matlagning, i alla fall långkok.
Jag kan därför återigen rekommendera Crock-pott, en gryta som sköter matlagningen. Just nu står den och puttrar med middagen i, Kycklingklubbor med lök, kapris, oliver, och lite vitt vin. Till den ska det serveras pasta enligt receptet. Men det är verkligen enkelt att laga mat i denna gryta, den sköter sig själv, medan jag sköter mitt. Om allt går enligt plan ska jag ta med mig Vackra Svarten ut på en motionstur, jag ska springa veckans lätt-distans tur, 4 km plus 10 minuter styrketräning. Solen skiner, det luktar nästan vår ute. Veckans träningsuppdrag är annars ett pass 6 km inkl. uppvärmning 2,5 km koordinationslopp 2*60 m och kort intervall 10*150 m och nedjoggning. Samt långpasset 7 km.
Allt medan grytan kokar

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar