måndag 14 oktober 2013

Älgjakt!!

Det är nästan den bästa dagen på hela året, enligt vår dotter! Första måndagen i oktober, älgjakten. I går plockades det fram kläder, ryggsäckar och gjordes matlådor. Hon är en hängiven jägare och ber läraren om ledighetslapp nästan när terminen börjar:) Förra året var hon med på gryningspass och ringde hem och jag önskar jag kunde spela upp samtalet för er!! "mamma, mamma jag har skjutit en, eller jag menar pappa har skjutit en älg" Lyckan var total. För några dagar sedan frågade hon hur gammal man måste vara för att ta jägarexamen.... Bevare oss väl. Fast äpplet faller inte långt från trädet som man säger. Både Tobbe och jag har jagat sen barnsben!
Gårdagen tillbringades i Älgarås kyrka där det firades skördevesper med efterföljande kaffe och smörgås! Jag och Hedvig sjöng tillsammans med kyrkokören och diskantkören och Herman han sov! Tobbe var måttlig road och Oskar var hemma och tog igen sig efter en scouthajk i Kalsborg. Det är liksom tradition att gå till kyrkan denna söndag. Hedvig har nämligen kommit på att om hon hjälper syföreningstanterna med disk och städning i församlingshemmet brukar hon få med sig hembakt bröd och pålägg hem......Detta används sedan som matsäck till älgjakten. Hon kommer klara sig bra den tösa;)
Plikten kallar dock även om det är första älgjaktsdagen. Idag ska det tas salmonellaprov inför kommande slakt. Har även lovat Hermans förskola att jag ska ta med en burk sömniga flugor till deras husdjur.... Kan inte tro att jag verkligen gör detta. Det finns ett djur som jag verkligen inte tycker om och det är spindlar. Dessa oerhört sliskiga, håriga, snabbspringande äckliga varelser! Och barnen har en som är stor som en femkrona i ett akvarium. Jag föreslog eltejp runt för gud bevare om eländet smiter ut.



Inga kommentarer :

Skicka en kommentar