söndag 18 maj 2014

Göteborg runt

Nya kycklingar är på intåg, Ett djupt andetag och skärpa till sinnena, igen. Vi hoppas på fina friska individer, från Kycklingmammor som fodrats på bästa sätt. Kycklingens välmående beror inte bara på vår skötsel och vårt foder, den omsorgen påbörjas faktiskt år före vi får in dom i stallarna. selektion av avelsdjur, och skötsel av tidigare och nuvarande generationer, ingen kedja är starkare än sin svagaste länk. Men de djur vi får in, de ska få så bra miljö, skötsel och foder som möjligt.
Lammen börjar bli stora, och längtar ut. Eller i alla fall tror jag att de längtar ut, eftersom jag sett hur gräset i hagarna har växt på sig, det är snart dax. Jag vill bara vänta ut de sista små. I år får de åka transportvagn till betet. Det är ca 6 km att gå, och tidigare år har lammen kommit redan i Januari, och då har jag och hundarna flyttat upp gänget till fots, till Vovvarnas lycka! I år tycker jag de små är för små för den vandringen så det får bli transport. Oj, vad sura hundarna skulle vara om de visste!
Liten håller på att bli stor, och ack så nyfikna de är!
Årets Göteborgsvarv är avklarat, med blandat resultat. Tyvärr med tre hjärtstopp, varav ett med dödlig utgång. det förvånar mig, eftersom vädret visserligen var strålande sol, men det var 18 grader, och blåste svalkande vindar. Men vi tog oss runt, ungarna, mågen och jag.

 Och runt är målet med vårt deltagande, även om det retar mig att jag presterar sämre för varje år jag deltar. Man ska väl sluta när man är på topp, vilket tydligen är för sent- Dottern påstår att det beror på att jag blir ett år äldre för varje år, om hon har rätt kommer alltså trenden med allt sämre tider fortsätta. Nåja, det finns värre öden. Vi har skoj på våra resor. och till nästa år ska hela barnaskaran med! 

Innan dess väntar Tjejmilen och Midnattsloppet, där kommer The (not)-chicken ones springa runt, och träffas kacklandes före och efter. Härligt att få delta med kollegor, det har vi inte så gott om i mitt jobb! :-)
Vilket får mig att fundera över, hur många av oss som faktiskt tränar, förutom det jobb vi dagligdags gör i stallarna och på gården.- en del tränar vissa tider, bland annat när det ska letas flyghavre, men i övrig, hur många är det som faktiskt tränar? Jag vet att jag inte skulle få min tid att räcka till om jag inte var inplanerad på något lopp. DÄR har ungarna rätt,till skillnad från dom, kan jag inte springa 21 km utan att ha tränat, och det har med åldern att göra.(För visst var det exakt vad en av ungarna gjorde, sprang utan att ha löptränat, och nog 17 slog hon mig..) Så förhoppningsvis kan dessa lopp tillföra träning i böndernas vardag. Vi äter bra mat, men de flesta av oss behöver träna, trots att vi rör oss på jobbet. Eller kanske just därför, för att även i fortsättningen klara av, och orka med våra jobb, behöver vi träna

Ett förslag till grillen, köp Kronfågels minutfile´!  
Eller om ni är lika glömska som jag, dela vanlig kycklingfilé` på två, så att de blir hälften så tjocka. De är betydligt lättare att få lagom grillade, saftigare, och därmed betydligt godare.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar