torsdag 28 mars 2013

Kycklingklubba



Idag är jag ganska nöjd! Idag är miljörapporterna inlämnade, och det är inte sista dagen! Det här hör inte till vanligheten, att göra saker i sista stund verkar mer vara en naturlag.
Om saningen ska fram så har det gjorts en del förenklingar, och det är bra, både för alla versamhetsutövare och för de som jobbar med tillsyn.

Ibland möts man av en oerhörd okunskap. En järnvägsbro över länsvägen behöver underhållas, och vägen under den förbättras. Trafikverket väljer då att stänga av vägen i tre veckor. Trafikverket ser inget större problem med det, eftersom man väljer en tidpunkt då nästan alla har semester.Få tågresenärer kommer därmed drabbas.  Det Trafikverket glömmer, är de företag som arbetar och lever i och på landsbygden. Lanthandeln, som har högsäsong under sommarmånader. Då vägen förbi lanthandeln är stängt kommer betydligt färre kunder. Och lantbrukare, som har mark på båda sidor av järnvägen. Jag tvivlar på att så många lantbrukare tar tre veckors semester i odlingsäsongen. På en direkt fråga på hur Trafikverket ansåg att vi skulle ta oss till marker på andra sidan järnvägen blev svaret att vi skulle åka på motorvägen. Med traktor! Är inte det förkrossande okunskap, att som representant för Trafikverket inte veta att det inte är tillåtet. Jag anser det vara en stor brist i den konsekvensanalys de förhoppningsvis gjort, om än bristfälligt.

Påsken är här, när jag handlade inför kommande helg, letade jag efter kycklingklubbor, eftersom jag hittat ett lockande recept, återkommer med det, om resultatet är det önskade.. Det fanns inga färska  kycklingklubbor, bra, det talar för att efterfrågan är större än tillgången. För min del innebar det att jag fick det tvivelaktiga nöjet att fortsätta till frysdisken. Där tittade jag på priser och innehåll. Billigast är importerad kyckling, då får man dock betala ett högt kilopris för det vatten som finns i kycklingen, närmare bestämt bestod de frysta filéerna till 20% av vatten. Man kan ju bara fundera på hur miljövänlig den är, framför allt med tanke på transporten från Brasilien. För mig är det illa nog att
det är fruset, men ska jag köpa vatten gör jag det helst i flaska, köttet ska vara svenskt och utan insprutat vatten.

Visst ja, träning... Igår sprang jag, det kändes som en evighet sedan. Pålle och jag tog en tur intervallträning, sammanlagt  nio kilometer inklusive uppvärmning och nedvarvning
Nästa gång måste jag ta en tur med backträning, det är nog min akilleshäl. Eller en av mina hälar, jag har nog fler än  en tusefoting. 

 Nu väntar påskgodis, i helgen är det ok att frossa i godis, passa på mina vänner





Inga kommentarer :

Skicka en kommentar