torsdag 16 maj 2013

EMV


Jag ska nu ge mig på ett ämne där jag säkert inte har alla fakta, och säkert är ganska naiv, men jag kan inte förstå hur våra (läs böndernas) företag kan släppa iväg våra produkter till att bli EMV (Egna Märkes Varor)

Jo jag förstår, primärt köper just det här företaget, företag X för si och så många procent av den totala mängden som produceras, och skulle X idag sluta köpa så…

Vad jag inte förstår är hur det långsiktigt kan bli hållbart. Företag X säljer nu ”sina” produkter till ett betydligt lägre pris, och endast ett fåtal konsumenter är beredda att betala 129: - istället för 79: -, för exakt samma produkt. Vid nästa förhandling kommer X inte vilja betala mer för produkten, än att X gör en betydande vinst, och nu har böndernas företag bitit sig i svansen, för X köper fortfarande för en betydande del av det som totalt produceras. Alltså sätter företag X både pris och dikterar villkor.

Endast Sverige svenska jordgubbar har, och det gäller även andra produkter. Vi producerar mat, med de regler som gäller i Sverige, och med de djuromsorgskrav som finns. Våra produkter kommer att vara dyrare, så är det, men de står för mer än bara den produkten som ligger i förpackningen. Vi måste få betalt för det vi producerar. Jag tror att den enda vägen att gå, är att neka företag som X att köpa produkten som  paketeras i X:s förpackning . Försäljningen kommer gå ner, i alla fall i ett första steg, men som sagt, endast vi svenska bönder kan producera svensk mat, och det är i sista hand konsumenten som bestämmer vad konsumenten vill betala för. Är det produkter som är producerade med de regler som gäller i Sverige, vill svenska konsumenter se kor i hagarna, betade ängar och odlad mark? Har vi tillräckligt tydligt förmedlat den bilden till konsumententen, eller kan vi bli ännu tydligare?

En sak är i alla fall jag övertygad om, vi kommer aldrig lyckas få majoriteten av konsumenter ge femtio Kronor mer för samma vara, bara för att förpackningen inte är en EMV förpackning.

Vad får bonden av det här?

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar