torsdag 8 augusti 2013

Recept

För en gång skull sjönk jag ner i soffan, utan att inta middagen inför densamma för det händer allt som oftast. Nej nu satte jag mig ner en stund och slog på tv n, och bläddrade mellan kanaler. På sjuan lagade Per Moberg mat. Jag undrar, kan en människa vara SÅ intresserad av matlagning? Ja troligen. Till förrätt bjöds kyckling  mousse, DET ska jag prova någon gång ( recept.se)
Nu är alla stallar tömde på kycklingar, nu ska de tömmas på gödsel. Tröskan går för fullt, igår var det Timotejfrö som tröskades.
Tröskning av Timotejfrö


Även jag fick som nådigast ratta tröskan, det är skoj.
                                     Tömning av frö

 Jag tycker det är vackert med mogna spannmålsfält skiftande färger beroende på olika mognadsgrad och sädesslag(med undantag av fröfälten, de är inte speciellt vackra).
                                  

De är fascinerande med tröskning. Tänk så många människor det förr gick åt för att bärga skördarna, där det nu endast går åt ett par stycken! Nu kan det få bli hur varm och soligt som helst, men det ser mörkt ut. Än har vi klarat oss ifrån regnade, med undantag av några stänk, och det är bra, för det är en hel del areal som ska avverkas.
Igår synade jag min egen bluff. Jag sprang intervaller på löpband, och försökte avverka 6*1km i en hastighet av 12,6 km/h med 75s gångvila emellan. Det gick inte alls, jag klarade nästan tre, sedan fick jag ta vila varje halv km. Och jag vet precis varför, jag är alldeles för dålig på att pressa mig själv, vilket gör att kroppen vänjer sig vid att lunka istället för att springa. Jag är med andra ord som människan är mest, lite lagom lat. Trots det kändes passet bra, jag kände mig svettig och duktig. Äldsta dottern som är på besök genomskådade dessutom min planka, hon var inte ett dugg imponerad av min prestation. Så nu har jag fått utökat program där med.
Besök av vuxna barn har sina fördelar, de vet vad mamma helst vill ha!

Jag har fortfarande inte köpt en enda, men den här gåvan kan jag inte motstå

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar