onsdag 7 augusti 2013

Tröskning

Svettigt svettigt. Stora kycklingar, varma stallarr foder som ska bytas till annat foder, koppar som ska ätas tomma. Och tröskan som ska tankas, för nu, nu är höstbruket igång. Fältens säd vajar moget, än ser det ut som om vädret står oss bi, so far....
Och genast hopar sig regnmolnen, blåsten ökar. Visst måste det vara lagen om alltings.... Nåja, stallarna blir svalare, och än är det uppehåll.

När jag utfodrat tröskföraren idag (det är inte bara tröskan som behöver bränsle :-) ) åkte jag och fyllde på råvarulagret i boningshuset, och jag blir fundersam när jag saknar vissa produkter i hyllor och frysboxar. Jag letade efter Stinas kyckling, enkelt att tillaga, tidssnål och god. Eller motsvarande produkt, dock inte med råvaror av okänt ursprung. Hur ska vi kunna påverka inköparna i handeln till att ta hem produkter med svenska råvaror? Hur svårt kan DET vara? Jag tror bara det finns en väg att gå, fråga, fråga och åter fråga. För visst måste den ansvariga för inköp lyssna på konsumenten?

Nu närmar sig Midnattsloppet med stormsteg. Endast elva dagar kvar, mindre än två veckor.
Nu har mitt träningsprogram gått in i en ny fas, nedvarvning inför lopp istället för uppvarvning.
Det känns ganska skönt, men jag undrar, hur bär man sig åt när man ska springa fler lopp? Mina program kolliderar! Det ena säger: spring längre, spring fortare, det andra: lunka på. Jag får väl skapa ett eget program där jag kör intervaller mellan de båda programmen.

3 kommentarer :

  1. Du har rätt, Anita. Det som är viktigt att tänka på är att butiken överlever på att köpa hem det vi, kunderna, frågar efter. Dessutom har de ett centralt sortiment som är fastlagt vid förhandlingar "högre upp". Här är det marknadsandelar och marknadsbidragskronor som räknas. Fattas Stinas kyckling i frysdisken i din butik kan det ha två huvudorsaker: Kronfågel har inte lyckats sälja in den centralt (varan har inte blivit listad) eller "din" butikschef/ansvarige har bedömt att efterfrågan är för liten i din butik (produkten tillhör inte måste-sortimentet i butiken). Du, och vi andra som gillar Stinas, löser enklast problemet genom att fråga efter produkten i butiken, om inget händer byter vi butik. Det vi kunder alltid MÅSTE göra är att tänka på vad vi köper, SLUTA HANDLA IMPORT OCH DÅLIG EMV, även om det ser billigt ut. Tänk på att du får vad du betalar för: lågt pris betyder alltid låg kvalitet i någon aspekt!

    SvaraRadera
  2. Och du Anita, jag kom på en grej till: Ring mig nästa gång du ska någonstans, så slipper du springa. Jag skjutsar dig. Två flugor i en smäll. Nedvarvning OCH lopp!

    SvaraRadera
  3. Bra skrivet Lars!
    Och du, gör dig redo för att skjutsa mig runt Midnattsloppet, jag kommer få personbästa på det loppet! ;-)

    SvaraRadera