söndag 14 juli 2013

Matfria vacken!

Det är inte så hemskt som det låter! Bara det att denna vecka slipper jag laga mat. Inte för att jag tycker att det är tråkigt, tvärtom så gillar jag att laga mat, bara för att det är Hova riddarvecka!
Varje dag installerar vi oss i Hova och intar både stubbabröd, alströmmare och galna galtar. Förr om åren har det även funnits pippi på pinne:) Dyrt är det inte heller, fast mat är ju inte dyrt!
            I veckan som gått har vi varit på tornerspel, lekt i riddarborgar och sjungit på vår kyrkokörs musik i sommarnatten.Ett välkommet avbrott i vardagen som inte tar mer än 10 minuter att ta sig till. Hinner till och med hem när larmet går, visst är det fantastiskt.   Hela familjen, sånär som på tonåringen, har även sprungit riddarsprånget. Lilleman sprang 500m, Hedvig 2km och Tobbe och jag 5km..... I år hade jag tränat något mindre än förra året och då tränade jag en gång!!! Men med en kycklingbondes envishet och vardagsmotion sprang  jag hela vägen och lade till med en jädra spurt på upploppet:)) Sen träffar man ju på en och annan kycklingbonde och  det är inte fy skam.

Gårdagen tillbringades i sjön innan det var matdags. Fantastiskt vad bra vi bor egentligen. Borde tänka på det i vinter när strömmen går, vägarna yr igen och vattnet i ladugården fryser...... Var årstid har sin tjusning.
I dag har vi haft besök, av en örn. Vi har ett par som häckar inte långt härifrån och de kommer gärna på besök. Ett tag kunde vi nästan ställa klockan efter örnarna. Klockan 11 cirklade de ovanför ladugården på jakt efter en munsbit. I dag var det en. Jag försökte ta ett kort med mobilen och det var verkligen superlätt!!!! Zoomen är kanon och örnen är stilla i luften, eller inte. Men håll till godo!
bild.JPG

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar