måndag 22 juli 2013

Salmonella

I Sverige producerar vi salmonellafri kyckling. Hela kedjan kontrolleras, kycklingarna, foderråvaran, det färdiga fodret och slutprodukten. Det är viktigt med " säkra" produkter, och vi ska vara stolta över våran produktion. Men vad tycker konsumenten? Är det viktigt för konsumenten att den svenska kycklingen är fri från salmonella, och är man villig att betala för det mervärdet? Är det ett mervärde? Det är tankar jag har när jag promenerar igenom avdelningarna för att återigen konfirmera att kycklingarna i stallarna inte bär på salmonella. För om så vore, skulle vi inte kunna se det på djuren. De skulle inte bli sjuka, utan proverna måste till laberatoriet . Efter det kan vi pusta ut och anse kycklingarna fria från salmonella. Det är inte ofta vi får positiva svar på de här proverna i Sverige, tack och lov. Vi har en fördel av vårdat klimat, vintrarna gynnar inte bakterietillväxt. Vi har också en fördel av medvetenhet och noggrannhet.

Idag har jag sprungit distanspass på en mil.
Och för första gången på länge kändes det ok att löpa hela vägen. Jag fick en "ofrivillig" gång paus, jag skojar inte den var ofrivillig. När jag sprang utefter en skogsväg brakade det till i buskarna och en  älgko älgade ut över vägen. Det räckte för att min fantasi
skulle skena iväg, tänk om det var älgmamman, och älgkalven var kvar på andra sidan vägen? Att hamna mellan ko och kalv brukar inte vara ett vinnande koncept, om man inte befinner sig på slutspurten, då kan man möjligen få hjälp över mållinjen. Jag valde att ta ut hörlurarna ur öronen, pausa ljudboken, och gå förbi stället där kon passerat, beredd på att kasta mig upp i ett träd om det behövdes. Ingen ilsken ko syntes till, så jag kunde löpa de sista kilometrarna tillbaka i mitt vanliga tempo.

1 kommentar :

  1. Jag vill kunna köpa Salmonellafri kyckling som inte är söndersprutad med vatten och betalar gärna några tior extra för det!

    SvaraRadera