lördag 22 juni 2013

Busa och backträning


När alla andra (eller i alla fall de flesta andra) längtar efter sol och värme, ja då blir vi här på gården glada åt moln och gärna lite regn. Idag har varit perfekt alltså, ingen oro över för varma stallar.

Jaha, midsommardagen, och vad gör jag? Jo jag sitter på kontoret och sammanfattar uppgifter som myndigheten, i det här faller Länsstyrelsen efterfrågar.  Nåja det jag inte gjort tidigare, förblir ogjort till jag tar tag i det. Sådana här saker är det sällan någon som stjäl ifrån en.

Idag har Busa fått valla. Busa är min lilla Border Collie tik, en ung hund som inte riktigt bestämt sig för om hon ska vara vallhund eller inte.  Och eftersom hon är den klantigaste hunden jag haft, hon far fram som ett skållat troll, med noll koll, skadade hon sig för lite sedan och har fått vila. Men idag provade vi, och, ja det finns hopp för lilla Busa. Koncentrationen som förut saknades finns där. Nu ska hon bara lära sig, att ALLA fåren ska med till matte, jag är inte nöjd om fem sex stycken går åt ett annat håll.  Nu ska vi börja träna på allvar, så att vi kan göra en utvärdering., vallhund eller knähund. Det är roligt med unga hundar, en del förstår på en gång, men för vissa tar det tid. Busa tillhör den senare kategorin, och mitt hopp för henne har falnat flera gånger. Som tur är finns det andra, som ser andra egenskaper i henne.

Och igår passade jag på när Bonden vilade efter lunchen (också ett sätt att fira midsommar!) jag sprang veckans backträning. Och det kändes så bra, jag fick in så kallat ”flow” i löpningen, ni vet, när tankarna vandrar fritt, och man inte känner om det är jobbigt. Det är en härlig känsla!

Visserligen sprang jag bara 4,5 km, plus 8*backe, men det kändes bra. Och så gillar jag avslutningen, ett dopp utomhus, nu är det verkligen sommar!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar