tisdag 18 juni 2013

Måndag

Ny vecka, nya möjlighet. Dags för veckans första löppass. Planen var sex kilometer i lugnt tempo, bara lyssna på ljudboken som börjar bli riktigt spännande, njuta av lukt och solljus.
Jag brukar försöka springa på nya platser när tillfälle ges, så mellan de båda anläggningarna parkerar jag bilen, eftersom jag hittat ett lovande spår, en markerad led av något slag. Denna lovande led visar sig vara den backigaste jag någonsin sprungit, så den lugna sköna turen blev sex kilometers backträning. Trots det rekommenderar jag faktiskt nya platser, det är spännande att se nya delar av vårt land, natur stugor och gårdar som vi inte ser från bilfönstret. Tyvärr är de flesta av dessa gårdar numer nedlagda, åkermark och betesmark planterad med skog, eller igenväxt av sly. Igår när jag sprang förbi en av dessa gamla gårdar (med lätta steg eftersom jag nyss avverkat en nedförsbacke, dock väl medveten om att backen på väg hem sluttade lika brant och var lika lång, fast nu i uppförslut) ökades min puls extra mycket när två getter hoppade fram ur ett snår. Bocken blängde surt på mig, men tog inte upp jakten efter mig. Tur för mig, annars hade det blivit ett pass med back- sprint träning, en arg bock är inte att leka med!  Livet ät fyllt av överraskningar Jag tror man kan se livet som en löptur i okänd natur.. Du vet inte hur jobbigt eller lätt det kommer att bli, hur branta backar du ska ta dig över, eller genom vilka snår stigen leder dig. Det du vet är att  för varje backe du passerat, är du bättre rustad att klara nästa. Kanske inte just idag, men i morgon.
Som Karin Boye sa "Nog finns det mål och mening i vår färd - men det är vägen, som är mödan värd"
Ta vara på varje stund, varje resa, och varje backe!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar