lördag 29 juni 2013

Recepttips för helgen


Lördag med tomma stallar, nästan ledig. I alla fall ledig från kycklingjobb, även om en del skrivbordsjobb ska utföras. Det är lustigt det där vad man benämner som jobb. Fåren måste kontrolleras dagligen, om jag tar med mig hundarna går ”jobbet” betydligt fortare, men det känns mer som ett nöje.  Om du går ut i skogen och fäller ved för att värma huset, fritidssyssla, men om du gallrar för bättre avkastning i skogen, arbete. Same, same med andra ord, fast med andra ord. Så snart jag är klar med det här, ska jag utan tvivel jobba, jag ska lägga in resultat från tidigare kull i kontrollprogrammet Tuppen, och sammanfatta resultat från en liten övning jag haft. Jag brukar göra små övningar i stallarna. Övningarna kan t.ex. bestå i att se om kycklingarna äter hel raps, eller om de sorterar bort det från övriga fodret, eller om ärter är mer eller mindre smakliga än åkerbönor i fodret. Sådant är spännande och skojigt.

Att få tiden att räcka till är inte alltid lät. Igår stod 8 km löpning på schemat, samtidigt som jag ville komma ut med hästen. Så jag kombinerade, jag tog hästen med mig ut på löpturen. Det är inte alltid en lyckad lösning, Svarten är lat, på vägen bort får jag påminna honom om att öka tempot, på vägen hem vill han gärna dra mig med. Vi har våra små meningsskiljaktigheter, han och jag.
Jag sprang i alla fall dryga 8 km, och jag är nöjd, det kändes hyfsat lätt. Om det berodde på att vi inte drog jämt, så att jag hade viss "dragkraft" (ca en hästkraft tror jag) ibland, eller om han sysselsatte mina tankar med annat än att känna efter hur jobbigt det var, det vet jag inte.

Middagen igår blev i alla fall riktigt god. Jag har tagit recepten från Arla.se Arla. se.  Balsamicokyckling med lök som middag, proteiner behövs efter ett ordentligt träningspass, för att kunna bygga upp muskler http://www.arla.se/recept/balsamicokyckling-med-lok . Till efterrätt, vaniljgratinerad rabarber http://www.arla.se/recept/vaniljgratinerad-rabarber/.
Jag gillar god mat med svenska råvaror, och så ska det vara hyfsat lätt att laga.
Jag såg föresten att kycklingen i butik nu försetts med instruktioner, Beer-can-chicken!
 Nu kan ni inte låta bli att prova, det är ju så enkelt och gott.

Andra ”bra” saker jag hittat , den ena från Gulfågeln

Det är bra att vi kan få fram nyttig ”snabbmat”, det vill vi se mer av.

Den andra från Ingelsta kalkon. Visst låter det gott, det måste jag prova
 
Sådär, fyra tips för helgens matlagning.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar